• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Estudios de Administración
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Estudios de Administración
  • View Item

Sustainable development in the tourism businesses, viewed from the Emotional Intelligence perspective

Desarrollo Sostenible y Liderazgo en la Gestión del Turismo desde la óptica de la Inteligencia Emocional en los negocios turísticos

Author
Velázquez Vega, César Omar

Sonda de la Rosa, Ricardo

Full text
https://revistas.uchile.cl/index.php/EDA/article/view/58614
10.5354/0719-0816.2021.58614
Abstract
Emotional Intelligence applied to leadership styles when directing tourism businesses offers opportunities to achieve that much-desired sustainable development. The article's purpose is to determine the impact of leadership on work teams applying Reuven Bar-On’s Emotional Intelligence model (1997) as a strategy for achieving sustainable development in the tourism business. Research uses a quantitative and correlational approach methodology combined with the factorial analysis of components obtained from in-depth interviews with workers in the tourist area of Cancun, Quintana Roo. The findings are presented through a comparison of the proposals of specialized literature with those implemented in the survey, where the direct relationship of the motivators emphasizes the characteristics of the leader’s use of Emotional Intelligence. The article concludes that interpersonal relationships, achieved with the help of empathic management, favor and contribute to the sustainable development of the tourism business.
 
El Desarrollo Sostenible es un universo multidisciplinar que permite la observación y estudio desde diferentes enfoques y con interés incansablemente creciente. La Gestión del Turismo como actividad refleja el camino hacia la sostenibilidad del sector, donde el Liderazgo ocupa un lugar prioritario y esencial en las metas de los negocios turísticos. En este trabajo se exteriorizan reflexiones sobre los elementos de las Emociones Interpersonales integradas en el modelo de Inteligencia Emocional de Reuven Bar-on. A partir de una revisión de la literatura especializada, se perfilaron las características de las inteligencias emocionales y las tres habilidades que le componen; se realizaron reflexiones sobre la vinculación con el ejercicio del Liderazgo en la gestión del turismo y su aporte al desarrollo sostenible. La aplicación de un instrumento cuantitativo dio como resultado que el elemento de Liderazgo es uno de los más representativos en una población turística, pues favorece a las relaciones interpersonales desde un marco empático y fomenta la responsabilidad social generando eficiencia y sostenibilidad.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB