You Can Never Say the Most Important Thing - Tribute to Ricardo Piglia
Nunca se puede decir lo más importante - Homenaje a Ricardo Piglia
Author
Rodríguez Fernández, Mario
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/621110.4067/s0071-17132020000100065
Abstract
The work essentially proposes that Piglia's story “Tribute to Roberto Arlt” is developed through an intimate connection between the so-called “two parts of the story”: the bibliographic research and “Luba” the unpublished assumption of Arlt. He has not perceived this union because he has not worked with Piglia's own idea about the existence in every brief narrative of two stories, the visible and the secret. In the interstices of the visible history of the bibliographic research is narrated one of greed and antiutopian, and in the persecution told in “Luba” another secret of redemption and utopian. To discover the opposition is necessary to understand them as a set. There are, on the other hand, elements of union: in both is narrated a persecution, the pursuit of a text in one, the persecution of a man in the other. Finally, there is a double homage: the visible history is a homage (ambiguous) to Arlt, the secret, a tribute (for the disposition of narrative devices) to Borges. El trabajo propone fundamentalmente que el relato de Piglia “Homenaje a Roberto Arlt” se desarrolla a través de una íntima conexión entre las llamadas “dos partes del relato”: la pesquisa bibliográfica y “Luba” el supuesto inédito de Arlt. Hasta ahora la crítica no ha percibido claramente esta unión porque no ha trabajado con la idea del mismo Piglia sobre la existencia en toda narración breve de dos historias, la visible y la secreta. En los intersticios de la historia visible de la pesquisa bibliográfica se narra una de codicia y antiutópica, y en la de persecución contada en “Luba” otra secreta de redención y utópica. Para descubrir la oposición es necesario entenderlas como un conjunto. Hay por otra parte, elementos de unión: en las dos se narra una persecución, la persecución de un texto en una, la persecución de un hombre en la otra. Finalmente, hay un homenaje doble: la historia visible es un homenaje (ambiguo) a Arlt, la secreta, un homenaje (por la disposición de los dispositivos de narración) a Borges.