Show simple item record

Hélio Oiticica y la blanca singularidad simultánea de Newyorkaises

dc.creatorMartínez Teixeiro, Alva
dc.date2020-12-15
dc.date.accessioned2022-07-12T18:02:16Z
dc.date.available2022-07-12T18:02:16Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/6243
dc.identifier10.4067/s0071-17132020000200093
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/195517
dc.descriptionThis article focuses on the work of the neo-avant-garde artist and writer Hélio Oiticica (Rio de Janeiro, 1937-1980), whose work was seen at the time (and nowadays) as one of the possible ways to build another kind of Brazilian Neo-avant-garde and that is at the core of this present study: a different kind of Neo avant-garde that would be more inconvenient and more libertarian than that which corresponded to the consensual and cliquish ideas found in Brazilian Neo-avant-garde tout court (i.e. the concrete and neo-concrete art and literary movements). In this respect, the article aims, on the one hand, to give an overview of Hélio Oiticica’s work, evaluating thematic choices and literary and artistic procedures. Also, I carry out an evaluative analysis of the specificities and the contributions of this Rio de Janeiro artist’s unorthodox and groundbreaking Newyorkaises (Conglomerado), at the crossroads of different art forms and generic hybridization. Finally, I also examine the cultural encyclopaedia of the literary, plastic and musical pensum that lies behind this experimental writing and the visualist, (neo)avant-gardist and countercultural mode it obeys.en-US
dc.descriptionEste artículo pretende examinar el trabajo del artista y escritor de neo-vanguardia Hélio Oiticica (Rio de Janeiro, 1937-1980), cuya obra fue vista en su época (y también en nuestros días) como una de las posibles vías para construir otro tipo de neo-vanguardia brasileña: más inconveniente y más libertaria que aquella que corresponde a la visión consensual y excluyente de la Neo-vanguardia tout court (o sea, la de los movimientos artísticos y literarios del concretismo y del neo-concretismo). Así, el artículo pretende, por una parte, ofrecer una visión panorámica de la obra de Hélio Oiticica, evaluando las opciones temáticas y los procedimientos literarios y artísticos del autor. Además, pretendemos realizar un análisis crítico de las especificidades y las contribuciones de la obra Newyorkaises (Conglomerado), del heterodoxo y rompedor artista carioca, en la confluencia de diversas formas artísticas e hibridaciones genéricas. Por último, también analizaremos la enciclopedia cultural del pensum literario, plástico y musical que subyace a esta escritura experimental y el modo visualista, (neo) vanguardista y contracultural que lo preside.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherInstituto de Lingüística y Literatura. Facultad de Filosofía y Humanidades. Universidad Austral de Chilees-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/6243/7352
dc.rightsDerechos de autor 2020 Estudios Filológicoses-ES
dc.sourcePhilological Studies; No. 66 (2020); 93-112en-US
dc.sourceEstudios Filológicos; Núm. 66 (2020); 93-112es-ES
dc.source0717-6171
dc.source0071-1713
dc.subjectHélio Oiticicaes-ES
dc.subjectneo-vanguardiaes-ES
dc.subjectcontraculturaes-ES
dc.subjectBrasiles-ES
dc.subjectescrituraes-ES
dc.subjectHélio Oiticicaen-US
dc.subjectneo-avant-gardeen-US
dc.subjectcountercultureen-US
dc.subjectBrazilen-US
dc.subjectwritingen-US
dc.titleHélio Oiticica and the white simultaneous singularity of Newyorkaisesen-US
dc.titleHélio Oiticica y la blanca singularidad simultánea de Newyorkaiseses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record