• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Filológicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Filológicos
  • View Item

Language Teaching in Chile: A Look from Language Planning and Policy

La Enseñanza de Lenguas en Chile: Una Mirada desde la Planificación y Política Lingüística

Author
Fuentealba, Lidia Andrea

Friz Carillo, Miguel

Sumonte Rojas, Valeria

Sanhueza Henríquez, Susan

Ramírez-Muñoz, Bruno

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/6409
10.4067/s0071-17132021000200069
Abstract
The aim of this article was to analyze public education policies for language teaching in Chile, from the perspective of language planning and policies in the ecology of languages. This qualitative documentary study, of a descriptive and interpretative nature, analyses the Supreme Education Decrees of the Indigenous Language program and the English Language program, based on the ten levels of language planning in its four phases proposed by Chua and Baldauf (2011). The results reveal that, although Chile is considered a multilingual country, the teaching of indigenous languages is limited and restricted in its development, being mostly driven over time from micro planning (below) to supra-micro planning (above) and, that political, economic and social resources are oriented towards the teaching of English, from the supra-macro planning phase (above) to infra-macro planning (below).
 
El objetivo de este artículo fue analizar las políticas educativas públicas de la enseñanza de lenguas en Chile, desde la perspectiva de la planificación y políticas lingüísticas en la ecología del lenguaje. En este estudio documental cualitativo, de tipo descriptivo e interpretativo, se analizan los Decretos Supremos de Educación del Sector Lengua Indígena y el de Lengua Inglesa, promulgados por el Ministerio de Educación (MINEDUC), en base a los diez niveles de la planificación del lenguaje en sus cuatro fases propuesto por Chua y Baldauf (2011). Los resultados develan que, no obstante Chile es considerado un país plurilingüe, la enseñanza de lenguas indígenas se ve limitada y restringida en su desarrollo, siendo mayormente impulsada a través del tiempo desde la planificación infra micro (abajo) hacia la planificación supra macro (arriba) y, que los recursos políticos, económicos y sociales están orientados hacia la enseñanza del inglés, desde la fase de planificación supra macro (arriba) hacia la planificación infra micro (abajo).
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • The Linguistic Pitfall for Konstantierungen (or Schlick’s Foundation of Belief) as Language of Thought or Natural Language Sentences 

    Mahler, Carolina. Logos: Revista de Lingüística, Filosofía y Literatura; Vol. 27 Núm. 2 (2017); 246-252
  • English language learning and learner empowerment: a mixed-method study of pre-service English teachers’ narratives on language, power and identity 

    López Gándara, Yiyi. Onomázein ; Número especial VI: Investigación en enseñanza de lenguas desde una perspectiva global ; 23-43
  • Linking Content and Language-Integrated Learning (CLIL) and Task-based Language Teaching (TBLT) in an effective way: a methodological proposal 

    Lopes, António. Onomázein ; Número especial VI: Investigación en enseñanza de lenguas desde una perspectiva global ; 05-22
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB