Show simple item record

“Alejarme del mundanal ruido”: autoría y régimen de visibilidad en Ena Lucía Portela

dc.creatorBustamante Escalona, Fernanda
dc.date2021-12-16
dc.date.accessioned2022-07-12T18:02:18Z
dc.date.available2022-07-12T18:02:18Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/6477
dc.identifier10.4067/s0071-17132021000200175
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/195548
dc.descriptionConsidering the fact that the Cuban writer Ena Lucía Portela (1972) has not published an unpublished work for more than 10 years and has not participated in public activities, being confined at home, I present an approach to the construction of her image / position as an author based on the idea, and following Natalie Heinich, that in the case of Ena Lucía Portela there is an “enigmatization” of the author, that is built from an (in)visibility regime of media, in which the enigmas of her health and of her next novel function as one of the main engines of discursive production around her authorial image, in the construction of her portrait as an author. For this I use different texts that are inscribed in these forms of life writings, in those experiential and self-referential narratives, particularly: the essays and its explanatory notes of her book Con hambre y sin dinero (2017) and some interviews and biographical sketch.en-US
dc.descriptionAtendiendo al hecho de que la escritora cubana Ena Lucía Portela (1972) lleva más de 10 años sin publicar una obra inédita y sin participar en actividades públicas, estando recluida en su casa, presento una aproximación a la construcción de su imagen/postura de autora a partir de la idea, y siguiendo a Natalie Heinich, de que en el caso de Ena Lucía Portela hay una “enigmatización” de la autora, construida desde un régimen de (in)visibilidad mediática, en el que los enigmas de su salud y de su próxima novela funcionan como uno de los principales motores de la producción discursiva en torno a su imagen autorial, en la construcción de su retrato de autora. Para ello me sirvo de diferentes textos que se inscriben en esas formas de escrituras de vida, en esas narrativas vivenciales y autorreferenciales, particularmente: los ensayos y notas aclaratorias de su libro Con hambre y sin dinero (2017) y algunas entrevistas y semblanzas.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherInstituto de Lingüística y Literatura. Facultad de Filosofía y Humanidades. Universidad Austral de Chilees-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/6477/7585
dc.rightsDerechos de autor 2021 Estudios Filológicoses-ES
dc.sourcePhilological Studies; No. 68 (2021); 175-191en-US
dc.sourceEstudios Filológicos; Núm. 68 (2021); 175-191es-ES
dc.source0717-6171
dc.source0071-1713
dc.subjectEna Lucía Portelaes-ES
dc.subjectfigura autoriales-ES
dc.subjectimagen de autores-ES
dc.subjectrégimen de visibilidades-ES
dc.subjectliteratura cubanaes-ES
dc.subjectEna Lucía Portelaen-US
dc.subjectauthorial figureen-US
dc.subjectauthor imageen-US
dc.subjectvisibility regimeen-US
dc.subjectCuban literatureen-US
dc.title“Staying away from the madding crowd”: authorship and visibility regime in Ena Lucía Portelaen-US
dc.title“Alejarme del mundanal ruido”: autoría y régimen de visibilidad en Ena Lucía Portelaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record