• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Filológicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Filológicos
  • View Item

The double movement of fantasy and science-fiction in La dimensión desconocida by Nona Fernández

El doble movimiento de la fantasía y la ciencia-ficción en La dimensión desconocida de Nona Fernández

Author
Salas Camus, Pedro Pablo

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/6788
10.4067/s0071-17132022000100057
Abstract
In her novel La dimensión desconocida (2016) Nona Fernández constantly frames a series of violent episodes pertaining to the Chilean dictatorship with fantastic and science-fiction references. The latter achieves two contradictory movements: the first involvers a tangential and ironic approach to barbarism and violence, where the marvelous, the horrendous and the inexplicable serve a dialogic and metonymic purpose with regards to trauma due to the dictatorship (Avelar 2000; Richard 2001). In contrast, the second movement subverts our rational perception with regards to the real, allowing the concept of horror to arise in that context (Alazraki 2010). In the end both movements create a tension between writing and memory while at the same time destabilizating our concept of the “real”.
 
Nona Fernández, en su novela La dimensión desconocida (2016), constantemente enmarca episodios particularmente cruentos relativos a la violencia dictatorial con elementos pertenecientes al género fantástico y de la ciencia ficción. Lo anterior cumple dos movimientos contradictorios: el primero supone una aproximación tangencial e irónica a la barbarie y la violencia, en donde lo maravilloso, lo horroroso o lo inexplicable cumplen un rol dialógico y metonímico en torno a lo indecible del trauma dictatorial (Avelar 2000; Richard 2001). El segundo movimiento, por el contrario, ocasiona que la racionalidad propia de nuestra percepción de lo real repentinamente se vea subvertida y dé paso al horror (Alazraki 2010). Ambos movimientos, en definitiva, suponen un tensionamiento de la relación escritura-memoria y una desestabilización de nuestra conceptualización de lo “real”.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB