Language skills in an aging brain: review of empirical studies in cognitively healthy older adults of third and fourth age
Habilidades lingüísticas en un cerebro envejecido: revisión de estudios empíricos en adultos de tercera y cuarta edad cognitivamente sanos
Author
Rojas-Zepeda, Carlos
Riffo-Ocares, Bernardo
San Martín-Cofré, Marilyn
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/679510.4067/s0071-17132022000100213
Abstract
An aging brain exhibits significant changes in language processing, with good performance in certain areas and deficits in others. However, the multiple levels involved and cognitive and age heterogeneity in aging make the limits of these deficits still vague. A better knowledge would help to measure the real magnitude of these changes and to discriminate normative variations from those that do not. The purpose of the article is to provide advanced information on language decline during third and fourth age by reviewing the empirical studies. As a result, deficits are observed in word recognition, comprehension and production of complex clauses, lexical retrieval, and discourse, changes that progress during third and fourth age; but that do not appear to alter functional communication. However, to understand this phenomenon globally, is necessary to consider other aspects, such as the use of compensatory strategies responsible for maintaining the communicative potential in an aging brain. Un cerebro envejecido exhibe importantes cambios a nivel lingüístico, con buen rendimiento en determinados aspectos y déficits en otros. No obstante, los múltiples niveles involucrados y la heterogeneidad cognitiva y etaria durante el envejecimiento hacen que los límites de estos déficits sean difusos. Un mejor conocimiento ayudaría a dimensionar la real magnitud de estos cambios y distinguir aquellas variaciones normales de las que no. Este artículo tiene por objetivo entregar información avanzada del declive del lenguaje durante la tercera y cuarta edad mediante la revisión de evidencias empíricas. Como resultado, se observan déficits en reconocimiento de palabras, comprensión y producción de cláusulas complejas, recuperación léxica y discurso, cambios que progresan durante la tercera y cuarta edad, pero no parecen alterar la comunicación funcional. Aunque, para apreciar globalmente este fenómeno, es necesario considerar otros aspectos, como el uso de estrategias compensatorias responsables de mantener el potencial comunicativo en un cerebro envejecido.