• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Filológicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Filológicos
  • View Item

Language skills in an aging brain: review of empirical studies in cognitively healthy older adults of third and fourth age

Habilidades lingüísticas en un cerebro envejecido: revisión de estudios empíricos en adultos de tercera y cuarta edad cognitivamente sanos

Author
Rojas-Zepeda, Carlos

Riffo-Ocares, Bernardo

San Martín-Cofré, Marilyn

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/6795
10.4067/s0071-17132022000100213
Abstract
An aging brain exhibits significant changes in language processing, with good performance in certain areas and deficits in others. However, the multiple levels involved and cognitive and age heterogeneity in aging make the limits of these deficits still vague. A better knowledge would help to measure the real magnitude of these changes and to discriminate normative variations from those that do not. The pur­pose of the article is to provide advanced information on language decline during third and fourth age by reviewing the empirical studies. As a result, deficits are observed in word recognition, comprehen­sion and production of complex clauses, lexical retrieval, and discourse, changes that progress during third and fourth age; but that do not appear to alter functional communication. However, to unders­tand this phenomenon globally, is necessary to consider other aspects, such as the use of compensatory strategies responsible for maintaining the communicative potential in an aging brain.
 
Un cerebro envejecido exhibe importantes cambios a nivel lingüístico, con buen rendimiento en determinados aspectos y déficits en otros. No obstante, los múltiples niveles involucrados y la hete­rogeneidad cognitiva y etaria durante el envejecimiento hacen que los límites de estos déficits sean di­fusos. Un mejor conocimiento ayudaría a dimensionar la real magnitud de estos cambios y distinguir aquellas variaciones normales de las que no. Este artículo tiene por objetivo entregar información avanzada del declive del lenguaje durante la tercera y cuarta edad mediante la revisión de eviden­cias empíricas. Como resultado, se observan déficits en reconocimiento de palabras, comprensión y producción de cláusulas complejas, recuperación léxica y discurso, cambios que progresan durante la tercera y cuarta edad, pero no parecen alterar la comunicación funcional. Aunque, para apreciar globalmente este fenómeno, es necesario considerar otros aspectos, como el uso de estrategias com­pensatorias responsables de mantener el potencial comunicativo en un cerebro envejecido.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB