• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

The development of critical thinking in the curricular proposal of art education in Chile

El desarrollo del pensamiento crítico en la propuesta curricular de la educación del arte en Chile

Author
Silva Pacheco, Cristián

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6309
10.4067/S0718-07052019000300079
Abstract
This article explores the development of critical thinking (proposed as metacompetence in this study) in the curricular proposal of art education for secondary education in Chile. Approach that arises from contemporary conceptions about art and aesthetics, which establish an intrinsic relationship between the artwork and the critical or self-critical character towards their systems of representation. The overall objective is to analyze the relationship between the curricular proposal of art education and the conceptualization of critical thinking proposed. It is a documentary research that proposes a comparative table with curricular indicators to analyze the conceptualizations present in the study programs. As conclusions, it is established that the programs declare to develop critical thinking, but do not present coherent methodological orientations; also, the contribution of art education is given from a theoretical dimension and not in the methodological dimensions examined.
 
Este artículo indaga acerca del desarrollo del pensamiento crítico (propuesto como metacompetencia en este estudio) en la propuesta curricular de la educación artística para la enseñanza media en Chile. Planteamiento que surge a partir de las concepciones contemporáneas respecto del arte y la estética, que establecen una relación intrínseca entre la obra de arte y el carácter crítico o autocrítico hacia sus sistemas de representación. El objetivo general es analizar las relaciones entre la propuesta curricular de la educación del arte y la conceptualización de pensamiento crítico propuesta. Es una investigación documental que propone una tabla comparativa con indicadores curriculares para analizar las conceptualizaciones presentes en los programas de estudio. Como conclusiones, se establece que los programas declaran desarrollar el pensamiento crítico, pero no presentan orientaciones metodológicas coherentes; asimismo, la contribución de la educación del arte se da desde una dimensión teórica y no en las dimensiones metodológicas examinadas.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB