• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

‘I am learning with the children how is the system again’ Other modes of the schooling experience of mothers and fathers in Chilean schools in the context of migration

‘Estoy aprendiendo yo con los niños otra vez cómo es el sistema’ Modos otros de la experiencia educativa de madres y padres en escuelas chilenas en contextos migratorios

Author
Joiko, Sara

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6312
10.4067/S0718-07052019000300093
Abstract
Given the current socially complex and educationally changing scenario of the Chilean educational field and the lack of studies that have made the experience of migrant mothers and fathers vis-à-vis the education of their children visible; this article is based on a qualitative study interview with parents from six Latin American countries. Moreover, the article focuses on the discussion of the strategies -from a Bourdieusian perspective- carried out by migrants parents in facing the process of ex/inclusion of their educational experiences in a context characterised by a field of power framed neoliberal and monocultural. The article concludes that the strategies used by parents allow understanding other modes of the family and school relationship that have been invisible until now.
 
Dado el actual escenario socialmente complejo y educativamente de cambios del campo educativo chileno, sumado a la falta de estudios que visibilicen la experiencia de madres y padres migrantes frente a la educación de sus hijos e hijas; el presente artículo se basa en un estudio cualitativo a partir de entrevistas a padres/madres provenientes de seis países de Latinoamérica. El artículo se centra en la discusión de las estrategias -desde una perspectiva bourdiana- llevadas a cabo por los padres/madres para hacer frente al proceso de ex/inclusión de sus experiencias educativas en un contexto caracterizado por un campo de poder de carácter neoliberal y monocultural. El artículo concluye que las estrategias utilizadas por los padres/madres permiten entender modos otros de la relación familia y escuela que hasta ahora han sido invisibilizados.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB