• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

A taxonomy of educational media for the nurture of critical thinking: Action domains and text typologies

Una taxonomía de medios educativos para el desarrollo del pensamiento crítico: Dominios de acción y tipologías textuales

Author
Mena Araya, Aarón Elí

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6432
10.4067/S0718-07052020000100203
Abstract
This paper proposes a bidimensional taxonomy based upon the analysis of various approaches to the objects, processes and teaching of critical thinking. The first dimension focuses on the general and specific actions related to the main components of critical thinking and puts forth five action domains: application of informal logic, problem-solving in sciences, problem-solving in citizen life, creation and comprehension of media content, and metacognition. The second dimension offers a framework for the systematic visualization of the formal characteristics of the different educational media supporting the learning of critical thinking and proposes the use of five text typologies: narrative, description, explanation, argumentation and dialogue. Furthermore, the paper outlines specific procedures for the articulation of both dimensions of the taxonomy in the analysis, classification and design of educational media aimed to support the development of critical thinking skills.
 
El artículo se basa en el análisis de distintas aproximaciones a los objetos, procesos y enseñanza del pensamiento crítico, para proponer una taxonomía bidimensional. La primera dimensión se enfoca en las acciones generales y específicas relacionadas con los componentes centrales del pensamiento crítico, y plantea cinco dominios de acción: aplicación de lógica informal, resolución de problemas en las ciencias, resolución de problemas en la vida ciudadana, comprensión y creación de contenidos mediáticos y metacognición. La segunda dimensión ofrece un marco para la visualización sistematizada de las características formales de los distintos medios educativos que pueden apoyar el aprendizaje del pensamiento crítico, y se propone el uso de cinco tipologías textuales: narración, descripción, explicación, argumentación y diálogo. Adicionalmente se definen procedimientos concretos para la articulación de las dos dimensiones de la taxonomía en el análisis, clasificación y diseño de medios educativos dirigidos al desarrollo de habilidades de pensamiento crítico.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB