Show simple item record

Andamios de retiro gradual. Parte 2: Apoyos a la construcción de explicaciones en ciencia primaria

dc.creatorSommer-Lohrmann, Martin
dc.creatorCabello, Valeria M.
dc.date2020-06-29
dc.date.accessioned2022-07-12T18:06:48Z
dc.date.available2022-07-12T18:06:48Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6439
dc.identifier10.4067/S0718-07052020000100269
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/195612
dc.descriptionThe development of the skills for constructing scientific explanations is challenging in primary education because it combines cognitive and linguistic elements, as well as a scientific support. Research in Spanish speaking contexts to orient the construction of explanations in the science classroom is scarce. This article addresses the implementation of instructional design for the construction of school scientific explanations with the support of fading scaffolds. The study sought to enhance the development of skills for explaining as well as the acquisition of new concepts which were part of the scientific support. The results show the students’ gradual progress on the construction of explanations while scaffolding was applied. We discuss orientations for the instructional design of scaffolding to support the construction of scientific explanations in primary education, based on this experience and, additionally, on the theoretical and empirical underpinning developed on the first part of this work.en-US
dc.descriptionEl desarrollo de la competencia de explicar científicamente es un desafío para la educación primaria ya que combina habilidades cognitivas, lingüísticas y sustento científico. En contextos hispanoparlantes la investigación para orientar pedagógicamente la construcción de explicaciones en educación primaria es escasa. Este artículo aborda la implementación de un diseño pedagógico para la construcción de explicaciones científicas escolares con apoyo en un sistema de andamiajes. Se buscó facilitar el desarrollo de las habilidades para explicar y, a su vez, la adquisición de conceptos nuevos que forman parte del sustento científico. Los resultados muestran que los y las estudiantes progresaron paulatinamente en la construcción de explicaciones mientras se aplicó el andamiaje. Se discuten orientaciones para el diseño pedagógico de andamios que permitan apoyar la construcción de explicaciones científicas escolares en primaria, con base en esta experiencia, así como del sustento teórico y empírico detallado en la primera parte de este trabajo.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6439/7546
dc.rightsDerechos de autor 2020 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 46 No. 1 (2020); 269-284en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 46 Núm. 1 (2020); 269-284es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.subjectandamiajees-ES
dc.subjectexplicación científica escolares-ES
dc.subjectaprendizaje en cienciases-ES
dc.subjectdiseño pedagógicoes-ES
dc.subjectscaffolding; school scientific explanationen-US
dc.subjectlearningen-US
dc.subjectinstructional designen-US
dc.titleFading scaffolds. Part 2: Supports to constructing explanations in primary scienceen-US
dc.titleAndamios de retiro gradual. Parte 2: Apoyos a la construcción de explicaciones en ciencia primariaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record