Formative research as a pedagogical strategy: industrial engineering case study of the I.U Pascual Bravo
Investigación formativa como estrategia pedagógica: caso de estudio ingeniería industrial de la I.U Pascual Bravo
dc.creator | Rojas Arenas, Iván Darío | |
dc.creator | Durango Marín, José Alejandro | |
dc.creator | Rentería Vera, Jorge Amado | |
dc.date | 2020-06-29 | |
dc.date.accessioned | 2022-07-12T18:06:48Z | |
dc.date.available | 2022-07-12T18:06:48Z | |
dc.identifier | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6444 | |
dc.identifier | 10.4067/S0718-07052020000100319 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/195615 | |
dc.description | The generation of a research culture and the integral formation of its professionals is a constant problem for the country's higher education institutions; the separation between academia and society isolates universities from the context in which they interact, which is reflected in inflexible, non-relevant curricula and transmissionist teaching models that appeal to memory and the accumulation of data. Formative research emerges as a way to improve academic processes, aligning teaching and research, to foster the acquisition of research competencies, the generation of a research culture, and meaningful learning. This article presents the characterization of the formative research process in the industrial engineering program of the I.U Pascual Bravo, by means of a methodology with descriptive scope and mixed approach, divided in three phases; as a result an improvement in the formation and research processes of said program is expected. | en-US |
dc.description | La generación de una cultura investigativa y la formación integral de sus profesionales es una problemática constante para las instituciones de educación superior del país; la separación entre academia y sociedad aísla a las universidades del contexto donde interactúan, lo que se refleja en currículos poco flexibles, no pertinentes y modelos de enseñanza transmisionista que apelan a la memoria y la acumulación de datos. La investigación formativa surge como una manera de mejorar los procesos académicos, alineando docencia e investigación, para fomentar la adquisición de competencias investigativas, la generación de una cultura de investigación y el aprendizaje significativo. Este artículo presenta la caracterización del proceso de investigación formativa en el programa de ingeniería industrial de la I.U Pascual Bravo, mediante una metodología con alcance descriptivo y enfoque mixto, dividida en tres fases; como resultado se espera un mejoramiento en los procesos de formación e investigación de dicho programa. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades. | es-ES |
dc.relation | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6444/7552 | |
dc.rights | Derechos de autor 2020 Estudios Pedagógicos | es-ES |
dc.source | Pedagogical Studies; Vol. 46 No. 1 (2020); 319-338 | en-US |
dc.source | Estudios Pedagógicos; Vol. 46 Núm. 1 (2020); 319-338 | es-ES |
dc.source | 0718-0705 | |
dc.source | 0716-050X | |
dc.subject | semillero de investigación | es-ES |
dc.subject | relación docencia-investigación | es-ES |
dc.subject | cultura investigativa | es-ES |
dc.subject | research seedbed | en-US |
dc.subject | teaching-research relationship | en-US |
dc.subject | research culture | en-US |
dc.title | Formative research as a pedagogical strategy: industrial engineering case study of the I.U Pascual Bravo | en-US |
dc.title | Investigación formativa como estrategia pedagógica: caso de estudio ingeniería industrial de la I.U Pascual Bravo | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Estudios Pedagógicos
[0-9]{4}