• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Systematic review: educational inclusion of university students in situation on disabilities in Latin America

Revisión sistemática: inclusión educativa de estudiantes universitarios en situación de discapacidad en América Latina

Author
Paz Maldonado, Eddy

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6460
10.4067/S0718-07052020000100413
Abstract
Despite the progressive desire to implement an inclusive education in Latin America, to date there is no strong evidence that scientific contributions have been developed about the educational inclusion of university students in situation of disabilities. From this perspective and through a systematic review of 22 empirical articles, the research carried out in the region is made known. The results are grouped into four main areas of study: 1) contextual characteristics of the publications, 2) disability and higher education, 3) the difficulties in generating educational inclusion in Latin American universities and, finally, 4) the institutional challenges to promote inclusion in Latin America. The discussions allow to affirm that this topic requires greater importance and development in the educational institutions of this level. The purpose of this work is, therefore, to be an input for subsequent studies on the subject that are intended to be carried out.
 
Pese al progresivo afán por implementar una educación inclusiva en Latinoamérica, a la fecha no existe una fuerte evidencia respecto a qué contribuciones científicas se han desarrollado acerca de la inclusión educativa de estudiantes universitarios en situación de discapacidad. Desde esta perspectiva y mediante una revisión sistemática de 22 artículos empíricos se dan a conocer las investigaciones realizadas en la región. Los resultados se agrupan en cuatro grandes ámbitos de estudio: 1) características contextuales de las publicaciones, 2) discapacidad y enseñanza superior, 3) las dificultades para generar la inclusión educativa en las universidades latinoamericanas y, finalmente 4) los desafíos institucionales para propiciar la inclusión en América Latina. Las discusiones permiten afirmar que dicha temática requiere mayor importancia y desarrollo en las instituciones formativas de este nivel. La finalidad del trabajo es, por tanto, ser un aporte para los posteriores estudios sobre el tema que se pretendan llevar a cabo.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB