• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Academic development and curricular design in tertiary education: a necessary synergy for enhancing quality in education

Desarrollo docente y diseño curricular en educación superior: una sinergia necesaria para mejorar la calidad de la educación

Author
Espejo Leupin, Roberto

Romo López, Verónica

Cárdenas, Karin

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6483
10.4067/S0718-07052020000200007
Abstract
The study looks for evidences referred to the possibilities of teacher development due to the participation of them in curriculum design or re-design processes. Interviews were applied to eleven teachers who have this participation. Through Grounded Theory, interviews were analyzed. The results indicate that participation in the processes of curriculum design and re-design have a great impact on the way in which teachers reflect on their teaching practices and generate changes in them. Not having previous studies related to this possible incidence, transfer of these findings are not discussed. It is worth highlighting the strong emergence of categories related to the dialogue that is generated among colleagues and that affects the change and quality of the educational process, because of their transformation through de-learning processes that allow dismantling pre-conceived ideas and opening up new possibilities for educational practices.
 
Se indaga en las posibilidades que otorga para el desarrollo profesional docente de educación superior, la participación en procesos de diseño o rediseño curricular. Se busca conocer esta incidencia desde las percepciones de los y las docentes. Desde la Teoría Fundamentada se analizan 11 entrevistas aplicadas a docentes que han tenido participación en procesos curriculares. Los resultados señalan que esta participación tiene gran incidencia en la forma en que los y las docentes reflexionan respecto de sus prácticas y generan cambios en ellas. Al no encontrar estudios previos referidos a esta posible incidencia, no se discute la transferencia de estos hallazgos. Es destacable la fuerte emergencia de categorías referidas al diálogo que se genera entre colegas y que incide en el cambio y calidad del proceso educativo, transformándose la participación curricular, en un des-aprendizaje que desmonta ideas pre concebidas y facilita la apertura a nuevas posibilidades de prácticas educativas.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB