Show simple item record

Dimensiones formativas del Prácticum de Pedagogía en Educación General Básica

dc.creatorMendoza, Michelle
dc.creatorDrouilly, Norma
dc.creatorCovarrubias, Carmen Gloria
dc.date2020-12-28
dc.date.accessioned2022-07-12T18:06:50Z
dc.date.available2022-07-12T18:06:50Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6494
dc.identifier10.4067/S0718-07052020000200139
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/195629
dc.descriptionThis research shows the results of a qualitative study that aims to identify the formative dimensions of the Practicum of Elementary Education and which are the factors that favor or hinder the articulation of these dimensions. To do this, semi-structured interviews were conducted with nine students who had completed their professional practice and were close to graduating from the career. The interventions, analyzed following the guidelines of the Grounded Theory, revealed the existence of three dimensions or training areas of the Practicum: reflection in practice, learning to be a professor and professional identity. These dimensions, however, would be mobilized in the scenario of the centers of practice, not like that in Universities. These preliminary findings invite us to analyze (and improve) the practical experiences that are offered in both contexts, in order to train professionals who have adequate professional and personal skills to teach.en-US
dc.descriptionEsta investigación muestra los resultados de un estudio cualitativo que pretende identificar las dimensiones formativas del Prácticum de Pedagogía en Educación General Básica y cuáles son los factores que favorecen o entorpecen la articulación de dichas dimensiones. Para ello, se realizaron entrevistas semiestructuradas a nueve estudiantes que habían finalizado su práctica profesional y estaban próximos a titularse de la carrera. Las intervenciones, analizadas siguiendo los lineamientos de la Teoría Fundamentada, revelaron la existencia de tres dimensiones o áreas formativas del Prácticum: reflexión en la práctica, aprender a ser profesor e identidad profesional Estas dimensiones, no obstante, se movilizarían en el escenario de los centros de práctica, no así en las Universidades. Estos hallazgos preliminares invitan a analizar (y mejorar) las experiencias prácticas que se ofrecen en ambos contextos, a fin de formar profesionales que posean adecuadas competencias profesionales y personales para ejercer la docencia.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6494/7602
dc.rightsDerechos de autor 2020 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 46 No. 2 (2020); 139-157en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 46 Núm. 2 (2020); 139-157es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.subjectFormación inicial docentees-ES
dc.subjectprácticas pedagógicases-ES
dc.subjectpráctica profesionales-ES
dc.subjectInitial teacher trainingen-US
dc.subjectpedagogical practicesen-US
dc.subjectprofessional practiceen-US
dc.titleFormative dimensions of the Practicum of Elementary Educationen-US
dc.titleDimensiones formativas del Prácticum de Pedagogía en Educación General Básicaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record