Show simple item record

La mentoría en el impacto académico del profesorado novel de la UPV/EHU

dc.creatorRekalde Rodríguez, Itziar
dc.creatorMendia Urrutia, Aitor
dc.date2020-12-28
dc.date.accessioned2022-07-12T18:06:50Z
dc.date.available2022-07-12T18:06:50Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6501
dc.identifier10.4067/S0718-07052020000200191
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/195632
dc.descriptionThe University of the Basque Country (UPV/EHU), in its eagerness to offer quality training in the face of the generational change of its teaching staff, launched the iRAKER program where the mentoring was inserted to accompany the new teaching staff in their academic development. The aim of this work is to analyze and understand the impact that the iRAKER program has had on the participating teachers (novel and senior). The method addressed is the case study, and 18 novel teachers and 19 senior have participated. The instruments used are interviews, inquests, focus group and documental analysis. Findings revealed that the effect of mentoring set in a training program impacts on scientific production, at individual level, and, in social engagement and visibility of the university at institutional level. It is concluded by suggesting transfer guidelines for the development of mentoring in university teacher training processes.en-US
dc.descriptionLa Universidad del País Vasco (UPV/EHU), en su afán por ofrecer una formación de calidad ante el relevo generacional de su profesorado, lanzó el programa iRAKER imbricando la mentoría para acompañar al profesorado novel en su desarrollo académico. El objetivo de este trabajo es analizar y comprender el impacto que el programa iRAKER ha tenido sobre el profesorado participante (novel y sénior). El método abordado es el estudio de caso, y los/as participantes 18 docentes noveles y 19 sénior. Los instrumentos utilizados han sido: entrevistas, encuestas, grupo de discusión y análisis documental. Los resultados revelan que el efecto de la mentoría imbricada en un programa formativo impacta, a nivel individual, en la producción científica y, a nivel institucional, en el compromiso y la visibilización social de la universidad. Se concluye sugiriendo pautas de actuación transferibles a otras universidades para aplicar la mentoría en procesos de formación del profesorado universitario.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6501/7609
dc.rightsDerechos de autor 2020 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 46 No. 2 (2020); 191-213en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 46 Núm. 2 (2020); 191-213es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.subjectformación del profesoradoes-ES
dc.subjecteducación superiores-ES
dc.subjectestrategia de enseñanzaes-ES
dc.subjectcompetencia académicaes-ES
dc.subjectseguimiento del profesoradoes-ES
dc.subjectteacher trainingen-US
dc.subjecthigher educationen-US
dc.subjectteaching strategyen-US
dc.subjectacademic competenceen-US
dc.subjectteacher monitoringen-US
dc.titleThe mentoring in the academic impact on beginner teachers in the University of the Basque Countryen-US
dc.titleLa mentoría en el impacto académico del profesorado novel de la UPV/EHUes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record