Traits and trends of Teaching with ICT: challenges from the new ecology of learning
Rasgos y tendencias de la Didáctica con TIC: retos a partir de la nueva ecología del aprendizaje
Author
Jiménez Becerra, Isabel
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/650210.4067/S0718-07052020000200215
Abstract
The article presents the features, trends and challenges that teachers are facing in their teaching practices of the 21st century from the new existing learning niches. This has led to raise emerging didactics that are strengthened thanks to the use of Information and Communication Technologies (ICT), their role being a possible scaffolding. The challenges posed in the project of research Innovative Didactics mediated by ICT have been implemented in fifty-six Colombian educational institutions where it was sought to identify existing forms of teaching, as well as resize the role of didactics from various research implemented by more than seventy teachers. The research designs implemented in these projects are classified into those of basic cut (Action Research and Case Study) as well as applied (evaluation models such as CIPP and Guskey). The main results compiled from the three challenges that characterize the project are presented: the redimensión of the teaching strategies, the conceptions of the curriculum and the teachers' thinking on the use of ICT. El artículo presenta los rasgos, tendencias y retos a los que se está enfrentado el profesorado en sus prácticas de enseñanza del siglo XXI a partir de los nuevos nichos de aprendizaje existentes. Esto ha llevado a plantear didácticas emergentes que se robustecen gracias al uso de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC), siendo su papel un andamiaje posible. Los retos planteados en el proyecto de investigación Didácticas Innovadoras mediadas por TIC han sido implementados en cincuenta y seis instituciones educativas colombianas donde se buscó identificar las formas de enseñanza existentes, así como redimensionar el papel de las didácticas (Jiménez-Becerra, I., 2018a) a partir de diversas investigaciones implementados por más de setenta profesores. Los diseños de investigación implementados en estos proyectos se clasifican en aquellos de corte básico (Investigación Acción y Estudio de Caso) así como aplicada (modelos de evaluación como CIPP y Guskey). Se presenta los principales resultados compilados a partir de los tres retos que caracterizan el proyecto: la redimensión de las estrategias de enseñanza, las concepciones del currículo y el pensamiento del profesorado sobre el uso de las TIC.