• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

The perception of the incursion of the TIC in higher education in Ecuador

Percepciones de la incursión de las TIC en la enseñanza superior en Ecuador

Author
Pacheco Montoya, David A.

Martínez Figueira, M. Esther

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6583
10.4067/S0718-07052021000200099
Abstract
Despite the growth of information and communication technologies (ICT), some questions remain, such as, how do information and communication technologies (ICT) actually contribute to the teaching-learning process in higher education, and what is the potential of their use? In this context, the perception of the use of ICT in students from the School of Education of the Universidad Técnica Particular de Loja was studied. For this purpose, a quantitative, descriptive, and trans-sectional study was carried out, applying an ad hoc questionnaire validated using the Delphi technique. Through the statistical analysis of data, the strengths and potentialities in the knowledge, uses, and attitudes of university students towards these technologies were defined, as well as the improvement issues that must be considered by professors and authorities. Despite the positive perception and regular use of ICT, many specific tools and technological applications for academic and work purposes are unknown to them.
 
Pese al aumento de las tecnologías de la información y comunicación (TIC) siguen vigentes preguntas como: ¿qué aportan en realidad al proceso de enseñanza-aprendizaje en la educación superior? y ¿cuál es el potencial de su uso? En ese contexto, se indagó la percepción del uso de las TIC que tienen estudiantes de Ciencias de la Educación de la Universidad Técnica Particular de Loja. Para ello, se realizó un estudio cuantitativo, descriptivo y transeccional, aplicando un cuestionario creado ad hoc y validado utilizando la técnica Delphi. Mediante el análisis estadístico de los datos se determinaron fortalezas y potencialidades en los conocimientos, usos y actitudes de los estudiantes frente a estas tecnologías, así como aspectos de mejora a tomarse en cuenta por profesores y autoridades. Ya que pese a la percepción positiva y uso habitual que tienen de las TIC, desconocen varias herramientas y aplicaciones tecnológicas específicas para fines educativos y laborales.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB