Promotion of oral health in schoolchildren in the framework of a comprehensive collective intervention, conducted in the period
Promoción de salud bucal de escolares en el marco de una intervención integral colectiva, desarrollada en el periodo 2013-2015, en Córdoba, Argentina.
Author
Cornejo, Lila Susana
Bella, Marcela Inés
Gigena, Pablo Cristian
Ponce, Agustín Fabian
Agüero, Natalia
Hilas, Elena
Full text
https://revistas.udec.cl/index.php/journal_of_oral_research/article/view/757810.17126/joralres.2022.012
Abstract
Objective: Oral health is a public health challenge that must be addressed by integrating its social and biological dimensions to adopt a dental practice with a sense of integrality that takes into account the needs and potentialities of each person and context. The objective of this study was to analyze the oral health status of schoolchildren in a socio-environmentally vulnerable urban area of the city of Córdoba, Argentina, within the framework of a comprehensive collective intervention, conducted in the period 2013-2015 at the María del Tránsito Cabanillas school.Material and Methods: The intervention was organized in 3 stages: diagnosis, collective design and implementation of oral health promotion strategies, and evaluation, applying qualitative and quantitative logics appropriate to the object of study. Diagnosis was carried out in 2013, performing a clinical-dental examination of schoolchildren aged 6 to 8 years and a participatory study of the school environment. Results: Based on the diagnostic data, the stage of collective design and implementation of promotion strategies and oral health care was carried out. The evaluation of the intervention was performed through the clinical-dental examination of schoolchildren aged 10 to 12 years who attended the school in 2015, and who, also having attended the same institution in 2013, participated in the diagnostic study and analysis of the qualitative records related to the intervention. Healthy clinical trends and positive assessments by the different actors were observed.Conclusion: The results encourage continuing conducting comprehensive intervention strategies for oral health promotion and care. Objetivo: La salud bucal constituye un desafío de la salud pública que demanda ser abordado integrando su dimensión social y biológica, para desarrollar una práctica odontológica con sentido de integralidad que respete las necesidades y potencialidades del contexto. El objetivo de este estudio es analizar la salud bucal de escolares de un área urbana socio-ambientalmente vulnerabilizada de la ciudad de Córdoba, Argentina, en el marco de una intervención integral colectiva, desarrollada durante el periodo 2013-2015 en la escuela María del Tránsito Cabanillas.Material y Métodos: La intervención se desarrolló en 3 etapas: diagnóstico, diseño colectivo e implementación de estrategias de promoción de salud bucal y evaluación, aplicando lógicas cualitativa y cuantitativa según correspondiera al objeto de estudio. En el año 2013 se llevó a cabo el diagnóstico realizándose exámen clínico-odontológico a los escolares de 6 a 8 años y estudio participativo del entorno escolar.Resultados: A partir de los datos diagnósticos se realizó la etapa de Diseño colectivo e implementación de estrategias de promoción y atención de salud bucal. La evaluación de la intervención se realizó a través del examen clínico-odontológico a los escolares de 10 a 12 años asistentes a la institución escolar en el año 2015, que habiendo asistido en el año 2013 a la misma institución participaron del estudio diagnóstico y del análisis de los registros cualitativos relativos a la intervención desarrollada. Se observaron tendencias clí-nicas saludables y valoraciones positivas por parte de los diferentes actores. Conclusión: Los resultados estimulan a continuar desarrollando estrategias de intervención integrales de promoción y atención de salud bucal.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Health code and the role of health workforce: inputs for health professional role regulation change
Silva-Jorquera, Rolando. Revista Chilena de Salud Pública; Vol. 26 Núm. 2 (2022); p. 214-224 -
Mental Health in University Students: Incidence of Psychopathology and Suicidal Behavior Data in The Student Health Service Users
Micin, Sonia; Bagladi, Veronica. Terapia Psicológica; Vol. 29, Núm. 1 (2011); 53-64 -
Health problems derived from radioactive contamination: a medium term public health problem
Ramírez, Muriel. Revista Chilena de Salud Pública; Vol. 18 Núm. 1 (2014); p. 15-18