“We do not want to be served. We want to serve Chile”. The Role of Mothers’ Centers in rural areas of Southern Chile between 1973 and 1983
“No queremos ser servidas. Queremos servir a Chile”. Rol de los Centros de Madres (CEMA) en el sur rural de Chile, 1973-1983
Author
Vargas Cárdenas, Marcela Alejandra
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/racs/article/view/617310.4206/rev.austral.cienc.soc.2020.n39-04
Abstract
This article analyzes historically the relationship of rural mothers in Southern Chile with Mothers’ Centers during the first decade of the Civil-Military Dictatorship. How did the Mothers’ Centers impact on the social organization of rural women in Southern Chile between the seventies and the eighties? How was the economy of peasant women transformed through the guidelines of the Mothers’ Centers? What specific discourses were addressed to rural southern mothers during the period of study? This article claims that despite the existence of Mothers’ Centers “refounded” after the dictatorship, their impact was hindered by the historicity of women from Llanquihue and Chiloe, most of whom did not participate in these instances as they prioritized family-subsistence-related labor in remote geographical areas, or because of the political rejection of these women for their experiences of organization before the military coup. El siguiente artículo analiza históricamente la relación de las madres campesinas del sur de Chile con los Centros de Madres durante una década de dictadura cívico-militar. ¿Cómo impactaron los Centros de Madres en la organización social de las mujeres campesinas del sur de Chile entre los años setenta y ochenta? ¿Cómo se transformó la economía de las mujeres campesinas a partir de los lineamientos de los Centros de Madres? ¿Qué discursos específicos se dirigieron a las madres del sur rural durante la época de estudio? Como hipótesis se plantea que a pesar de la existencia de Centros de Madres “refundados” con la dictadura, su impacto se vio tensionado por historicidades de mujeres de Llanquihue y Chiloé, que en su mayoría no participaron en estos espacios al priorizar labores ligadas a la autosubsistencia familiar en circunstancias de aislamiento geográfico, o el rechazo político de estas mujeres por sus experiencias de organización antes del golpe de Estado.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Physical Education in Chile: One Tells the History of the Discipline in the Writings of the First Official Publication of Physical Education Institute of the University of Chile (1934-1962)
Poblete Gálvez, Carolina; Moreno Doña, Alberto; Rivera García, Enrique. Pedagogical Studies; Vol. 40 Núm. 2 (2014); 265-282 -
Desafíos de planificación urbana en la definición de valores patrimoniales en el sur de Chile. Un estudio de caso de Valdivia: Una ciudad de madera en el sur de Chile/Urban planning challenges in the definition of heritage values in southern Chile. A cas
Saelzer, Gerardo; Asuah, Augustine Yaw; Hosni, Jilan; Ruiz-Tagle, Antonio. Urbano; V.22, N.40 (NOV. 2019): MISCELÁNEA; 88 - 107 -
Teaching and learning law and artificial intelligence in Chile: On the minor in Artificial Intelligence and Law at the Universidad Autónoma de Chile
Contreras Vásquez, Pablo; Azuaje Pirela, Michelle; Díaz Fuenzalida, Juan Pablo; Bedecarratz Scholz, Francisco; Bozzo Hauri, Sebastián; Finol González, Daniel. Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho; Vol. 8 Núm. 2 (2021); 281-302