Educational architecture in the works of Fernando Garrido: Between the senses and reason
Arquitectura educacional en la obra de Fernando Garrido: Entre los sentidos y la razón
Author
Carcelén González, Ricardo
López Martínez, José M.
Aroca Vicente, Edith
García Martín, Fernando M.
Abstract
This article reflects on the educational work by the not very well-known Spanish architect, Fernando Garrido Rodríguez. The text results from the analysis of three types of primary documentary sources: Personal interviews with the architect; revision of his architectural files; and reviews of press of the time. The case study presented here includes two completed applied arts and trade schools plus three other unfinished projects; and three educational center prototypes for compulsory education. The study conducted confirms the interest of an architectural production that inexorably struggles between the senses and reason. Este artículo propone una reflexión sobre la obra de tipo educacional del poco reconocido arquitecto español Fernando Garrido Rodríguez. El trabajo surge del análisis de tres tipos de fuentes documentales primarias: entrevistas personales al propio arquitecto, revisión de su archivo arquitectónico personal y vaciado de prensa de la época. Los casos de estudio que se presentan en este trabajo son: dos escuelas de artes aplicadas y oficios artísticos ejecutadas, más otros tres proyectos sin ejecutar, así como tres prototipos de centros educativos destinados a la enseñanza obligatoria. El estudio realizado confirma el interés de una producción arquitectónica que irremediablemente se debate entre los sentidos y la razón.