How is the school coexistence constructed in the Montessori education? A case study from a Montessori school in Valparaíso, Chile
¿Cómo se construye la convivencia escolar en la educación Montessori? Estudio de caso de una escuela Montessori de Valparaíso, Chile
Author
Cuevas Solís, Karen
Álvarez Palta, Betzabé
Cortés Bernal, Ewerton
Passi Rojas, Franco
Apablaza Campos, Felipe
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/659410.4067/S0718-07052021000200299
Abstract
Montessori education is a pedagogical perspective centered in the integral development of children, who must construct their own learning. In this perspective, the engagement of the individual to the group is fundamental. For that reason, an appropriated school coexistence is crucial. International research suggests that Restorative Justice paradigm is a successful way to improve the school coexistence. This qualitative research seeks to investigate and collect elements that allow establishing how it is built the school coexistence in a Montessori school from Valparaíso, Chile, through perceptions from children and teachers. The findings emphasize the main aspects which are the development of autonomy, adaptability and self-esteem by children; the passive role of Montessori teacher; and the conflict resolution by a restorative strategy named “Círculo de Emergencia”. La educación Montessori es un enfoque pedagógico que se centra en el desarrollo integral del niño1, quien debe construir su propio aprendizaje. Dentro de este enfoque, el compromiso del individuo hacia el grupo resulta fundamental, por lo que es crucial una apropiada convivencia escolar. Investigaciones internacionales sugieren que el paradigma de la Justicia Restaurativa es exitoso para mejorar la convivencia escolar. Esta investigación cualitativa busca indagar y recoger elementos que permitan establecer cómo se construye la convivencia escolar en una escuela Montessori de Valparaíso, Chile, a través de percepciones de los niños y maestros. Los hallazgos señalan que los aspectos más importantes son: el desarrollo de la autonomía, adaptabilidad y autoestima por parte de los niños; el rol pasivo del maestro Montessori; y la resolución de conflictos, mediante una estrategia restaurativa denominada “Círculo de Emergencia”.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Colegio Huelquén Montessori
Aravena,Alejandro; Blanco,Claudio. ARQ (Santiago) n.48 2001 -
Maria Montessori (1870-1952). Women's emancipation, pedagogy and extra verbal communication.
Cascella, Marco; National Cancer Institute. Fondazione G. Pascale, Naples, Italy. Revista Médica de Chile; Vol. 143, núm. 5 (2015): MAYO 2015