Teachers researching: A status still on dispute
Maestros que investigan: un estatus aún en disputa
Author
Aguilar Forero, Nicolás
Cifuentes, Gary
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/660510.4067/S0718-07052021000300125
Abstract
This work is based on a study that characterized the research practices of teachers, as well as the characteristics of the institutions that promote or limit such research in Bogotá, Colombia. Based on a mixed sequential-concurrent exploratory study, we analyzed the way in which the practices of investigating teachers are traversed by both institutional and cultural conditions. On the former, barriers associated with time availability and little internal and external accompaniment were identified to investigate, write and socialize the research carried out. Regarding the cultural dimension, it was found that the status of a teacher-researcher must still be defended in educational institutions, an element that deserves special reflection given the increasing number of teachers in (or with) postgraduate training who develop researches in Bogotá. This work may be relevant for researchers in education, decision makers in teacher training policies and public sector teachers. Este trabajo parte de un estudio que caracterizó las prácticas de docentes investigadores, así como las características de las instituciones que promueven o limitan dicha investigación en Bogotá, Colombia. Con base en un estudio mixto de tipo exploratorio secuencial-concurrente, se analizó el modo en que las prácticas de los docentes que investigan están atravesadas por condiciones tanto institucionales como culturales. Sobre las primeras se identificaron barreras asociadas a la disponibilidad de tiempo y al poco acompañamiento interno y externo para investigar, escribir y socializar las investigaciones realizadas. Respecto a la dimensión cultural, se encontró que el estatus de maestro investigador debe aún ser defendido en las instituciones educativas, elemento que merece especial reflexión dado el aumento creciente de maestros en (o con) formación posgradual que investigan en Bogotá. Este trabajo puede ser relevante para investigadores en educación, tomadores de decisiones en políticas de formación docente y maestros del sector público.