• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

The institutionalization of Service-Learning as a path for a socially responsible University

La institucionalización del Aprendizaje-Servicio como camino para la Universidad socialmente responsable

Author
Corrales Gaitero, Carlos

Andrade Zapata, José Santiago

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6628
10.4067/S0718-07052021000400109
Abstract
The University’s Social Responsibility and Service-Learning seem intimately linked so much so that reinforce the sense of the university as a character within the latin american social structure. This article explores in what extent the institutionalization of the ApS in higher education contributes to the success of socially responsible universities from a theorical analysis of the RSU models proposed the higher education networks AUSJAL and ÚRSULA, as well as by the OAS, all of them based on the impact approach. Furthermore, the rubric developed by Furco (2011) is analyzed to evaluate the degree of institutionalization of the ApS at the university, instrument widely disseminated in the promotion programs at a regional level. In conclusion, Service-Learning is a pedagogical manifestation of the universities committed to increasing positive impacts on a social, educational, and cognitive level generated by them and therefore its institutionalization leads them towards the acquisition of socially responsible behaviors.
 
La Responsabilidad Social Universitaria y el Aprendizaje-Servicio aparecen íntimamente ligados en tanto que apuntalan el sentido de la universidad como actor dentro del tejido social latinoamericano. Este artículo busca responder en qué medida la institucionalización del ApS en la educación superior contribuye al logro de universidades socialmente responsables a partir del análisis teórico de los modelos de RSU propuestos por las redes de educación superior AUSJAL y ÚRSULA, así como por la OEA, basados, todos ellos, en el enfoque de impactos. Además, se analiza la rúbrica de Furco (2011) para evaluar la institucionalización del ApS en la universidad, instrumento ampliamente difundido en los programas de promoción del ApS a nivel regional. Se concluye que el Aprendizaje-Servicio es una manifestación pedagógica de las universidades comprometidas con incrementar sus impactos positivos a nivel organizacional, social, educativo y cognitivo y por tanto su institucionalización las encamina hacia la adquisición de comportamientos socialmente responsables.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB