Show simple item record

Derribando muros: percepción del alumnado universitario en una experiencia de Aprendizaje-Servicio en un contexto de justicia juvenil

dc.creatorJiménez Jiménez, Francisco
dc.creatorFernández Cabrera, Jorge Miguel
dc.creatorGómez Rijo, Antonio
dc.date2022-01-26
dc.date.accessioned2022-07-14T15:14:35Z
dc.date.available2022-07-14T15:14:35Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6643
dc.identifier10.4067/S0718-07052021000400331
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/197728
dc.descriptionThis experience of Learning-Service (LS) sought to connect the academic training of the students of the Master's Degree in Teacher Training of Secondary Education (PETE) of the specialty of Physical Education with the needs of a vulnerable group, (Minors with judicial measures); and understand the perception of PETE on the effects of the experience. Nine university students (6 men and 3 women) and eleven inmates (7 men and 4 women) participated. To analyze the incidence of the experience, a focus group was developed, the PETE portfolio was analyzed, and an ad hoc scale was subsequently validated (Santos-Pastor et al., 2020). The results indicate that the ApS enables an experiential and reflective environment that positively affects not only the deepening of academic and professional learning, but also personal and social development. As well as the doubts of the PETE about the transfer to his professional field.en-US
dc.descriptionEsta experiencia de Aprendizaje-Servicio (ApS) buscó conectar la formación académica del alumnado del Máster de Formación del Profesorado de Educación Secundaria (AM) de la especialidad de Educación Física con las necesidades de un colectivo vulnerado, (Menores con medidas judiciales); y comprender la percepción del AM sobre los efectos de la experiencia. Participaron nueve estudiantes universitarios (6 hombres y 3 mujeres) y once personas internas (7 hombres y 4 mujeres). Para analizar la incidencia de la experiencia, se desarrolló un grupo focal, se analizó el portafolio del AM y se aplicó una escala ad hoc validada con posterioridad (Santos-Pastor et al., 2020). Los resultados señalan que el ApS habilita un entorno experiencial y reflexivo que incide positivamente no solo en la profundización de los aprendizajes académicos y profesionales, sino también en el desarrollo personal y social. Así como las dudas del AM acerca de la transferencia a su campo profesional.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6643/7740
dc.rightsDerechos de autor 2021 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 47 No. 4 (2021); 331-350en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 47 Núm. 4 (2021); 331-350es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.subjectaprendizaje-servicioes-ES
dc.subjecteducación físicaes-ES
dc.subjectjusticia juveniles-ES
dc.subjectpercepción alumnadoes-ES
dc.subjectformación docentees-ES
dc.subjectService-learningen-US
dc.subjectPhysical Educationen-US
dc.subjectJuvenile justiceen-US
dc.subjectStudent perceptionen-US
dc.subjectPhysical Education teacher training (PETE)en-US
dc.titleTearing Down Walls: perception of university students in a Service-Learning experience in a juvenile justice contexten-US
dc.titleDerribando muros: percepción del alumnado universitario en una experiencia de Aprendizaje-Servicio en un contexto de justicia juveniles-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record