• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Birds trying to fly: education and neoliberalism vs. theatrical improvisation

Pájaros que intentan volar: educación y neoliberalismo vs improvisación teatral

Author
Méndez Martínez, Emilio

Fernández Río, Javier

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6655
10.4067/S0718-07052022000100171
Abstract
Neoliberalism is currently the leading ideology and stablishes a personal and social model that rewards the individual and similar, while punishes the collective and different. Spanish education tends towards a neoliberal approach. What would happen if an intervention program based on contrary values is implemented? An intervention program based on theatrical improvisation was implemented during three months in a Spanish secondary school. 78 students (12.76 ± 0.8 years) participated in the study. From a qualitative approach, information was collected through 29 interviews, four discussion groups, 80 open questions, three external observer journals, and a teacher's diary. The predominance of five thematic categories was observed: methodology, socialize, creative process, expression and benefits. This study shows the importance of effective places of socialization, free expression and creativity in the education system, to counteract its current trend towards neoliberal ideas.
 
El neoliberalismo es hoy la ideología mayoritaria globalmente e impone un modelo personal y social que premia lo individual y seriado, al tiempo que castiga lo colectivo y diferente. El sistema educativo español tiende hacia un enfoque neoliberal. ¿Y si aplicáramos en dicho sistema una intervención basada en principios opuestos? Durante tres meses llevamos a cabo un programa de intervención basado en la improvisación teatral en un instituto de enseñanza secundaria español. Accedieron a participar 78 estudiantes (12.76 ± 0.8 años). Desde un enfoque cualitativo, recogimos la información mediante 29 entrevistas, cuatro grupos de discusión, 80 preguntas abiertas, tres diarios de observador externo y un diario docente. Observamos la predominancia de cinco categorías temáticas: metodología, socialización, proceso creativo, expresión y beneficios. Este estudio plantea la importancia de que en el sistema educativo existan lugares efectivos de socialización, expresión y creatividad, frente a su tendencia actual hacia ideas neoliberales.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB