Promotion of mental health in a chilean public school: the findings of the AME Project (Emotional Mental Learning)
Promoción de la salud mental en una escuela municipal chilena: los hallazgos del Proyecto AME (Aprendizajes Mentales Emocionales)
dc.creator | Castro Castro, Soledad | |
dc.creator | Castro Moyano, Loreto | |
dc.date | 2022-06-03 | |
dc.date.accessioned | 2022-07-14T15:14:37Z | |
dc.date.available | 2022-07-14T15:14:37Z | |
dc.identifier | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6660 | |
dc.identifier | 10.4067/S0718-07052022000100251 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/197742 | |
dc.description | The main objective of the project was to promote mental health in a school community. A case study with a sequential mixed approach (QUAN-QUAL) with a socio-constructive methodological orientation was designed. The results show a high percentage of teachers, education assistants and students with no psychopathologies and with a high general well-being; however, there is an important group that shows suspicion of subthreshold psychopathology and medium well-being. Teachers and education assistants show a tendency to anxiety and insomnia and somatic symptoms, while students to depression and social dysfunction, no differences were observed according to gender. It is concluded that there is a significant gap between the state of mental health and well-being of teachers, education assistants and students, to the detriment of students. The shortcomings of the external educational environment is a critical factor that can generate negative emotional states for teacher professional development. | en-US |
dc.description | El objetivo principal del proyecto fue promocionar la salud mental en una comunidad escolar. Se diseñó un estudio de caso con enfoque mixto secuencial (CUAN-CUAL) con una orientación metodológica socioconstructiva. Los resultados muestran alto porcentaje de docentes, asistentes de la educación y estudiantes con ausencia de psicopatologías y con un alto bienestar general, sin embargo existe un grupo importante que presenta sospecha de psicopatología subumbral y bienestar medio. Docentes y asistentes de la educación presentan tendencia a la ansiedad e insomnio y sintomatología somática, en cambio los estudiantes a la depresión y disfunción social, no se observaron diferencias según género. Se concluye que existe una brecha significativa entre el estado de salud mental y bienestar de docentes, asistentes de la educación y estudiantes, en desmedro de los estudiantes. Las falencias del ambiente educativo externo es un factor crítico que puede generar estados emocionales negativos para el desarrollo profesional docente. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades. | es-ES |
dc.relation | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6660/7763 | |
dc.rights | Derechos de autor 2022 Estudios Pedagógicos | es-ES |
dc.source | Pedagogical Studies; Vol. 48 No. 1 (2022); 251-272 | en-US |
dc.source | Estudios Pedagógicos; Vol. 48 Núm. 1 (2022); 251-272 | es-ES |
dc.source | 0718-0705 | |
dc.source | 0716-050X | |
dc.subject | Salud Metal | es-ES |
dc.subject | Bienestar docente | es-ES |
dc.subject | Bienestar estudiantil | es-ES |
dc.subject | Educación Emocional | es-ES |
dc.subject | Educación Integral | es-ES |
dc.subject | Metal Health | en-US |
dc.subject | Teacher well-being | en-US |
dc.subject | Student well-being | en-US |
dc.subject | Emotional Education | en-US |
dc.subject | Integral Education | en-US |
dc.title | Promotion of mental health in a chilean public school: the findings of the AME Project (Emotional Mental Learning) | en-US |
dc.title | Promoción de la salud mental en una escuela municipal chilena: los hallazgos del Proyecto AME (Aprendizajes Mentales Emocionales) | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Estudios Pedagógicos
[0-9]{4}