Show simple item record

Representaciones de docentes sobre la inclusión en aula regular de estudiantes con discapacidad intelectual

dc.creatorPallares Padilla, Sandra Patricia
dc.creatorMartín Padilla, Ernesto
dc.date2022-06-03
dc.date.accessioned2022-07-14T15:14:37Z
dc.date.available2022-07-14T15:14:37Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6663
dc.identifier10.4067/S0718-07052022000100291
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/197744
dc.descriptionThis research sought to evidence the social representations that regular classroom teachers have about inclusive education with students with mild and borderline intellectual disabilities (DIL). This research was developed in a district school in the city of Bogotá, Colombia. 40 teachers participated. The approach was interpretive, with a method of qualitative type; from the research exercise, three categories were developed: social Representations of the DIL, social representations of the Inclusive education and the teaching role in the inclusive education. It was evident that at the level of social representations, there is greater acceptance of the premises and ideals of inclusive education. However, there is a contrast between everyday educational practices, and such representations in regular classroom work with this population group; it is perceived that students with DIL demand continuous and special attention. However, teachers are mostly willing to receive training to assume inclusive education in the regular classroom.en-US
dc.descriptionLa presente investigación buscó evidenciar las representaciones sociales que tienen docentes de aula regular respecto a la educación inclusiva de estudiantes con discapacidad intelectual leve y limítrofe (DIL). Participaron 40 docentes de un colegio distrital de la ciudad de Bogotá, Colombia. El enfoque fue interpretativo, con un método de tipo cualitativo; se desarrollaron tres categorías: representaciones sociales de la DIL, representaciones sociales de la educación inclusiva y el rol docente en la educación inclusiva. Se evidenció que a nivel de representaciones sociales hay mayor aceptación de las premisas e ideales de la educación inclusiva; pero hay un contraste entre las prácticas educativas cotidianas y dichas representaciones en el trabajo en aula regular con este grupo poblacional, pues los docentes piensan que los estudiantes con DIL demandan una atención continua y diferenciada. Sin embargo, los docentes están mayoritariamente dispuestos a recibir capacitación para asumir la educación inclusiva en el aula regular.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6663/7766
dc.rightsDerechos de autor 2022 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 48 No. 1 (2022); 291-307en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 48 Núm. 1 (2022); 291-307es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.subjectrepresentación sociales-ES
dc.subjecteducación inclusivaes-ES
dc.subjectdiscapacidad intelectuales-ES
dc.subjectprofesoradoes-ES
dc.subjectescuela primariaes-ES
dc.subjectsocial representationen-US
dc.subjectinclusive educationen-US
dc.subjectintellectual disabilityen-US
dc.subjectteachersen-US
dc.subjectprimary schoolen-US
dc.titleRepresentations of teachers on the inclusion in the regular classroom of students with intellectual disabilitiesen-US
dc.titleRepresentaciones de docentes sobre la inclusión en aula regular de estudiantes con discapacidad intelectuales-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record