• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

The educational transition from preschool to primary school in Santo Domingo, Dominican Republic

La transición educativa de educación inicial a educación primaria en Santo Domingo, República Dominicana

Author
Padilla Faneytt, Emelinda

Mayor Ruíz, Cristina

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6672
10.4067/S0718-07052022000100419
Abstract
This paper aims to analyze the educational transition from preschool to school in two institutions in Santo Domingo, Dominican Republic. For this purpose, a case study was carried out with 284 people involved in the transition from the last grade of preschool to the first grade of school: Students, teachers, parents, managing staff, and supervisors. Data was collected through interviews, observations, focus groups, document analysis, and field notes. Findings indicate there is neither institutional documentation nor teacher training programs on the educational transition available. Pedagogical interventions for the transition focus mainly on adapting school furniture; parents are not either included in the transition or trained to contribute to this process. Instead, students worry about the potential pedagogical, social, and emotional problems that the transition implies. In conclusion, it is required to produce the necessary documentation and develop training programs for teachers and parents to improve the transition.
 
El objetivo de este artículo es analizar la transición educativa del nivel de educación inicial a educación primaria en dos instituciones de Santo Domingo, República Dominicana. Con este propósito, se realizó un estudio de casos con 284 personas involucradas en la transición del último grado del nivel inicial y el primer gado de primaria: Alumnos, docentes, padres, equipos de gestión y supervisores. Los datos se recolectaron mediante entrevistas, observaciones, grupos focales, análisis de documentos y notas de campo. Los hallazgos destacan la ausencia de documentación institucional y programas de formación docente sobre la transición educativa. Las intervenciones pedagógicas para la transición se centran principalmente en la adecuación del mobiliario; no se incluyen a los padres ni se les capacita para contribuir con este proceso. Por su parte, los niños se preocupan por los potenciales problemas pedagógicos, sociales y afectivos que implica la transición. En conclusión, se requiere generar la documentación necesaria y desarrollar programas de formación a docentes y padres para mejorar la transición.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB