• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad del Desarrollo
  • BASE Diseño e Innovación
  • View Item
  •   Home
  • Universidad del Desarrollo
  • BASE Diseño e Innovación
  • View Item

An inclusive design framework for novice students doing bioengineering and rehabilitation design

Un marco de diseño inclusivo para estudiantes novatos en diseño de bioingeniería y rehabilitación

Author
Gómez, Gloria

Wakes, Sarah

Full text
https://revistas.udd.cl/index.php/BDI/article/view/782
10.52611/bdi.num6.2022.782
Abstract
A framework was trialled in a bioengineering design course to assist and guide inclusive design around the theme of rehabilitation. Students were encouraged to adapt and use it as a touchstone at key points in their projects. Some students participating in the study had lived experience with rehabilitation and some also with inclusive design. The framework aids to develop empathic and care behaviours during a design process. For example, students understood that inclusive design solutions for preventing injury have to take into consideration people’s life situations (e.g. Designing for middle-age women with family obligations who are also the breadwinners) or a person with vision impairment have to be uncomplicated, flexible, non-stigmatising, reliable. The framework allowed the students to keep the health and wellbeing of their users at the forefront of the design process, which enhanced the design outcomes at the end of the project. Feedback via interviews and surveys on its effectiveness demonstrated how such a tool is needed. However, it was clear that it is not a self-learning tool and teacher intervention, explanation, and encouragement is required from the owner of the framework to be fully utilised.
 
Un marco de referencia se testeó en un curso de diseño de bioingeniería para ayudar y guiar el diseño inclusivo en torno al tema de la rehabilitación. Se animó a los estudiantes a adaptarlo y usarlo como elemento fundamental en puntos clave de sus proyectos. Algunos alumnos participantes en el estudio habían vivido experiencias con rehabilitación y algunos también con diseño inclusivo. El marco ayuda a desarrollar comportamientos empáticos y de cuidado durante un proceso de diseño. Por ejemplo, los estudiantes entendieron que las soluciones de diseño inclusivo para prevenir lesiones deben tener en cuenta las situaciones de la vida de las personas (por ejemplo, diseñar para mujeres de mediana edad con obligaciones familiares que también son el sostén de la familia) o que, para una persona con discapacidad visual, las soluciones deben ser sencillas, flexibles, no estigmatizantes y fiables. El marco permitió a los estudiantes mantener la salud y el bienestar de sus usuarios como eje del proceso de diseño, lo que mejoró los resultados del diseño al final del proyecto. La retroalimentación a través de entrevistas y encuestas sobre su efectividad demostró que una herramienta de este tipo es necesaria. Sin embargo, quedó claro que no es una herramienta de autoaprendizaje y se requiere la intervención del docente, la explicación y el estímulo del propietario del marco para que se utilice por completo.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Teaching and methodological innovations in the design process: A study on the protocols of conceptual design with Design and Engineering Students 

    Guerrero Valenzuela, Mauricio. Base Diseño e Innovación; Vol. 4 No. 3 (2018): Design in Ibero-America; 278-289
  • Co-designing the project problem. Design participation at the local level and the use of linkography as a means to study design interactions 

    Aránguiz, Gonzalo; Opazo, Daniel. Revista 180; Núm. 42 (2018)
  • Design Processes and Tools as Oppression? Rethinking our Design Practice for more Just Design Outcomes 

    Barcham, Manuhuia. Diseña; No. 22 (2023): Design, Oppression, and Liberation (2nd issue); Article.7
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB