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FoMO, Adicción a Facebook y Soledad como Determinantes del Phubbing en Universitarios Limeños

dc.creatorCorrea-Rojas, Jossué
dc.creatorGrimaldo-Muchotrigo , Mirian
dc.creatorMalvaceda Espinoza, Eli
dc.date2022-07-26
dc.date.accessioned2022-08-01T14:35:46Z
dc.date.available2022-08-01T14:35:46Z
dc.identifierhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/22579
dc.identifier10.7764/psykhe.2020.22579
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/199180
dc.descriptionPhubbing is a communication disturbance that consists in snubbing the company of another person by paying attention to one's mobile phone. It is common in young people and has implications for the quality of social interaction. The aim of the study was to determine the relationship between Fear of Missing Out (FoMO), Facebook addiction, feelings of loneliness, age, and phubbing. Using convenience sampling, 209 students from a private university in Lima, Peru, were selected. Their ages ranged from 17 to 37 years, with a mean age of 21.28 years (SD = 3.42). Most were women (64.1%). The study adopted an explanatory design. The Phubbing Scale, the FoMO Scale, the Bergen Facebook Addiction Scale, and the Jong Gierveld Loneliness Scale were administered. The data were analyzed through Pearson's linear correlation coefficients and a linear regression model, which showed that FoMO and Facebook addiction have direct effects on phubbing; that age has indirect effects on its variance; and that loneliness does not significantly explain this behavior.en-US
dc.descriptionEl phubbing es una perturbación de la comunicación que consiste en desairar la compañía de otra persona por prestar atención al teléfono móvil. Es común en jóvenes y tiene implicancias en la calidad de la interacción social. El objetivo del estudio fue determinar la relación entre el Fear of Missing Out (FoMO), la adicción a Facebook, los sentimientos de soledad, la edad y el phubbing. Se seleccionaron por conveniencia 209 estudiantes de una universidad privada de Lima, Perú, cuyas edades oscilaron entre los 17 y 37 años, con una edad promedio 21,28 años (DE = 3,42), de los cuales la mayoría fueron mujeres (64,1%). La investigación siguió un diseño explicativo. Se aplicaron la Escala de Phubbing, la Escala de FoMO, la Escala de Adicción a Facebook de Bergen y la Escala de Soledad de Jong Gierveld. Los datos se analizaron a través de coeficientes de correlación lineal de Pearson y un modelo de regresión lineal, el que mostró que el FoMO y la adicción a Facebook tienen efectos directos sobre el phubbing; la edad tiene efectos indirectos sobre su varianza; la soledad no explica significativamente este comportamiento.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherEscuela de Psicología de la Facultad de Ciencias Sociales de la Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/22579/42867
dc.rightsDerechos de autor 2022 Psykhees-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es-ES
dc.sourcePsykhe; Vol. 31 Núm. 2 (2022)es-ES
dc.source0718-2228
dc.subjectFear of missing outes-ES
dc.subjectFacebookes-ES
dc.subjectPhubbinges-ES
dc.subjectsoledades-ES
dc.subjectestudiantes universitarioses-ES
dc.subjectFear of missing outen-US
dc.subjectFacebooken-US
dc.subjectlonelinessen-US
dc.subjectphubbingen-US
dc.subjectuniversity studentsen-US
dc.titleFoMO, Facebook Addiction, and Loneliness as Determinants of Phubbing in University Students from Limaen-US
dc.titleFoMO, Adicción a Facebook y Soledad como Determinantes del Phubbing en Universitarios Limeñoses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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