‘From the bridge to the Alameda’. Re-percussions and ritornellos in the voice of Lucha Reyes and Pedro Lemebel.
"Del puente a la Alameda". Re-percusiones y ritornelos en la voz de Lucha Reyes y Pedro Lemebel.
Author
Jarpa Manzur, María del Pilar
Full text
https://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/re-presentaciones/article/view/561210.35588/rp.v0i17.5612
Abstract
From the corpus of Lemebel's writing to her own transvestite body, the notion of becoming a woman becomes more complex in its transit through cadenced matrices of complicity. Matrices that, while unfolding a multiplicity of figurations of the feminine, do not cease to project differences within 'the difference'. Thus, far from being an empty signifier, the convoluted concept of 'woman' is nourished by in-corporations that simultaneously invoke and provoke a diversity of alliances with the 'feminine'. Considering a critical gender perspective, this paper seeks to reflect on the musical dimension of these alliances that, in this case, are entwined with the 'voice' of Lucha Reyes. The complicity that can be glimpsed with this and other female singers opens an attractive field of analysis to explore suggestive lines of flight, through which they are mobilized as referents of old and future irreverence. Desde el corpus de la escritura lemebeliana a su propio cuerpo travestido, la noción de devenir mujer se complejiza en su tránsito por cadenciosas matrices de complicidad. Matrices que, al tiempo de desplegar una multiplicidad de figuraciones de lo femenino, no dejan de proyectar diferencias dentro de ‘la diferencia’. Así, lejos de ser un significante vacío, el enrevesado concepto ‘mujer’ se va nutriendo de in-corporaciones que simultáneamente invocan y provocan una diversidad de alianzas. Considerando una perspectiva feminista y crítica de género, el presente escrito busca reflexionar en torno a la dimensión musical de estas alianzas lemebelianas que, en este caso, se entraman a la ‘voz’ de Lucha Reyes. La complicidad que puede entreverse con esta y otras cantoras abre un atractivo campo de análisis para explorar sugestivas líneas de fuga, por donde se movilizan como referentes de antiguas y futuras irreverencias.