New Digital Audiences. From Mediations to Swarms
Nuevas Audiencias Digitales. De las Mediaciones a los Enjambres.
Author
Cuadra, Álvaro
Full text
https://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/re-presentaciones/article/view/561510.35588/rp.v0i17.5615
Abstract
This article is a theoretical reflection from the Latin American tradition in communication studies that aims to explore the epistemological limits and the political scope that the emergence of new digital audiences implies. From our perspective, the socio-cultural look in the wake of the Frankfurt School deserves be reviewed in the light of profound technological advances. Currently, digital audiences appear as hybrid subjects, born from the conjunction of a Consumer Society and an Information Society. These new subjects, "user-consumers" inhabit the RSO, online Social Networks, constituting unstable, ephemeral, emotional, depoliticized "swarms". Este artículo es una reflexión teórica desde la tradición latinoamericana en los estudios comunicacionales que se propone explorar los límites epistemológicos y el alcance político que supone la emergencia de nuevas audiencias digitales Desde nuestra perspectiva, la mirada socio cultural en la estela de la Escuela de Frankfurt merece ser revisada a la luz de los profundos avances tecnológicos. En la actualidad, las audiencias digitales aparecen como sujetos híbridos, nacidos de la conjunción de una Sociedad de Consumo y una Sociedad de la Información. Estos nuevos sujetos, “usuarios-consumidores” habitan las RSO, Redes Sociales on line, constituyendo “enjambres” inestables, efímeros, emocionales, despolitizados.