• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Cuadernos. Info
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Cuadernos. Info
  • View Item

Enseñar periodismo para leer y narrar la sociedad del siglo XXI / Teach Journalism for Reading and Narrating the Society of the 21st Century

Teach Journalism for Reading and Narrating the Society of the 21st Century

Author
MANRIQUE GRISALES, JORGE; Pontificia Universidad Javeriana de Cali, Cali

Full text
http://cuadernos.info/index.php/CDI/article/view/417
10.7764/cdi.30.417
Abstract
Este artículo de reflexión recoge algunas preguntas en torno al periodismo y su impacto en la sociedad. Se hace un rastreo de los debates que se han planteado en Latinoamérica desde escenarios como Felafacs, Claep, SIP, Fnpi y Unesco, entre otros. De igual forma, se confrontan distintas visiones desde la academia, los medios y los investigadores que indagan por el lugar del oficio de informar en el complejo mundo de la Comunicación y las Ciencias Sociales. Se exponen algunas propuestas y tendencias en la formación de periodistas, teniendo como retos los nuevos contextos sociales y la emergencia de los formatos asociados al uso de las TIC, el rol de los docentes, los componentes curriculares y los nuevos espacios de formación generados entre medios y academia. Palabras clave: prensa; comunicación; periodismo; enseñanza del periodismo; acreditación en periodismo; ciberperiodismo
 
This is an article of reflection that collects some questions about journalism and its impact on society. A scan of the debates that have been raised in Latin America from scenarios such as Felafacs, Claep, SIP, Fnpi and Unesco, among others. Similarly, different visions are confronted from academy, media and researchers who investigate the place of the job to inform the complex world of communication and social sciences. Outlining some proposals and trends in the training of journalists with the challenges the new social contexts and the emergence of the formats associated with the use of ICT, the role of teachers, the curriculum components and new training spaces generated between media and academy. Keywords: journalism; media; communication and journalism; accreditation in journalism education; cyberjournalism
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Changes in journalism and their impact on professional autonomy: evidence from The Worlds of Journalism study in seven Latin American countries 

    Arroyave Cabrera, Jesús Antonio; Garcés-Prettel, Miguel. Cuadernos.info; No. 54 (2023): Dossier: Discusiones metodológicas en los estudios de comunicación digital; 318-340
  • Bibliometric Analysis of the most relevant Iberoamerican Journals related to Clinical and Health Psychology of the Journal Citation Reports (2011) 

    Ariza, Tania; Granados, Reina. Terapia Psicológica; Vol. 30, Núm. 3 (2012); 89-102
  • Bibliometric Analysis of the most relevant Iberoamerican Journals related to Clinical and Health Psychology of the Journal Citation Reports (2011) 

    Ariza, Tania; Granados, Reina. Terapia Psicológica; Vol. 30 No. 3 (2012); 89-102
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB