• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Musical Chilena
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Musical Chilena
  • View Item

Music Education in the Brazilian School System: Historical Aspects, Educational Legislation and Current Challenges

Educación musical en la escuela brasileña: aspectos históricos, legislación educacional y desafíos contemporáneos

Author
Figueiredo, Sergio

Full text
https://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/10570
Abstract
General topics about the Brazilian music education are discussed focusing upon the regular school system. The article briefly presents historical aspects regarding the presence of music teaching in the Brazilian school system. Besides federal laws related to the orientation of the music teaching process in different periods are discussed. The author seeks to identify current challenges facing the Brazilian music education system arising from the passing of a specific federal law that established music as a compulsory component of the school curriculum. Official orientations for music education in different historical periods of the Brazilian school system are briefly outlined on the basic of several documents, so as establish specific topics for the discussion of these current challenges. Reflection upon the experience of the past and overcoming the challenge of implementing music education for all in the school system are the fundamental elements that should be considered for the application of democratic proposals for music education in Brazilian schools.
 
Este texto aborda cuestiones generales sobre la educación musical brasileña enfocadas a la escuela de enseñanza regular. Los principales objetivos son el tratar sintéticamente aspectos históricos referentes a la presencia de la música en la escuela brasileña asociados a la discusión de elementos de la legislación educacional que han normado las cuestiones de educación musical en diferentes períodos. Además, pretende identificar los desafíos actuales de la educación musical en Brasil a partir de la aprobación de la ley específica que establece la obligatoriedad de la música en la escuela. Las orientaciones oficiales para la educación musical escolar en Brasil en distintos momentos históricos han sido formuladas a través de diversos documentos que serán brevemente destacados, de modo de establecer puntos para la discusión acerca de los desafíos contemporáneos de la educación musical para la escuela brasileña. La reflexión sobre la experiencia pasada y la superación de los desafíos inherentes a la implementación de la educación musical para todos en la escuela constituyen elementos fundamentales que deben ser considerados en las acciones para la aplicación de propuestas democráticas para la educación musical en la escuela brasileña.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB