Show simple item record

Educación musical en la escuela brasileña: aspectos históricos, legislación educacional y desafíos contemporáneos

dc.creatorFigueiredo, Sergio
dc.date2010-01-01
dc.date.accessioned2022-08-23T18:46:47Z
dc.date.available2022-08-23T18:46:47Z
dc.identifierhttps://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/10570
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/204790
dc.descriptionGeneral topics about the Brazilian music education are discussed focusing upon the regular school system. The article briefly presents historical aspects regarding the presence of music teaching in the Brazilian school system. Besides federal laws related to the orientation of the music teaching process in different periods are discussed. The author seeks to identify current challenges facing the Brazilian music education system arising from the passing of a specific federal law that established music as a compulsory component of the school curriculum. Official orientations for music education in different historical periods of the Brazilian school system are briefly outlined on the basic of several documents, so as establish specific topics for the discussion of these current challenges. Reflection upon the experience of the past and overcoming the challenge of implementing music education for all in the school system are the fundamental elements that should be considered for the application of democratic proposals for music education in Brazilian schools.en-US
dc.descriptionEste texto aborda cuestiones generales sobre la educación musical brasileña enfocadas a la escuela de enseñanza regular. Los principales objetivos son el tratar sintéticamente aspectos históricos referentes a la presencia de la música en la escuela brasileña asociados a la discusión de elementos de la legislación educacional que han normado las cuestiones de educación musical en diferentes períodos. Además, pretende identificar los desafíos actuales de la educación musical en Brasil a partir de la aprobación de la ley específica que establece la obligatoriedad de la música en la escuela. Las orientaciones oficiales para la educación musical escolar en Brasil en distintos momentos históricos han sido formuladas a través de diversos documentos que serán brevemente destacados, de modo de establecer puntos para la discusión acerca de los desafíos contemporáneos de la educación musical para la escuela brasileña. La reflexión sobre la experiencia pasada y la superación de los desafíos inherentes a la implementación de la educación musical para todos en la escuela constituyen elementos fundamentales que deben ser considerados en las acciones para la aplicación de propuestas democráticas para la educación musical en la escuela brasileña.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Arteses-ES
dc.relationhttps://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/10570/10648
dc.sourceRevista Musical Chilena; Vol. 64 Núm. 214 (2010): Julio - Diciembre (Incluye Audio); 36 - 51es-ES
dc.source0717-6252
dc.source0716-2790
dc.subjectmusic educationen-US
dc.subjectBrazilian schoolen-US
dc.subjecteducational legislationen-US
dc.subjecteducación musicales-ES
dc.subjectescuela brasileñaes-ES
dc.subjectlegislación educacionales-ES
dc.titleMusic Education in the Brazilian School System: Historical Aspects, Educational Legislation and Current Challengesen-US
dc.titleEducación musical en la escuela brasileña: aspectos históricos, legislación educacional y desafíos contemporáneoses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record