Didactic Models in Music Teaching: the Case of the Spanish School
Modelos didácticos en la enseñanza musical: el caso de la escuela española
Author
Jorquera Jaramillo, María Cecilia
Abstract
Didactic models in music teaching are described within the framework of the Spanish high school education context. These models are also discussed in analytical terms on the basis of the information supplied by the practice and discourse of eight music teachers along with bibliographic and ethnographic sources. The study is based on scholarly research models proposed by García Pérez (2000) which have been expanded and adapted by the author as pertain to other operational dimensions of the pedagogical work. Models are typified as academic, practical, communicative-playful and complex. They provide teachers with a tool suitable for the analysis and understanding of the events occurring in the classroom as the basis for introducing changes that will improve student learning. Didactic models presented here are a first attempt to create on a provisional basis a systematic and critical view of music teaching. A partir del contexto educativo escolar español y sobre la base de fuentes bibliográficas y etnográficas
se revisan descriptiva y analíticamente los modelos didácticos que subyacen en la práctica y discurso
del magisterio escolar de enseñanza musical, obtenidos a través de entrevistas a ocho maestros. Tal
ejercicio se basa en los modelos de investigación escolar propuestos por García Pérez (2000), ampliados y adaptados por la autora atendiendo a otras dimensiones operativas de la labor pedagógica. Así, se caracterizan los modelos académico, práctico, comunicativo lúdico y complejo, proporcionando al docente una herramienta que le pueda permitir analizar y comprender los sucesos del aula, para poder introducir cambios que contribuyan a mejorar el aprendizaje de sus alumnos. Los modelos didácticos expuestos en el presente escrito constituyen una primera aproximación a una visión sistemática y crítica de la enseñanza musical, con carácter provisional.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Consumo musical: tensiones entre emisoras musicales juveniles y dispositivos portátiles / Music consumption: tensions between youth music stations and mobile devices
CUESTA, ÓSCAR JULIÁN; Fundación Universitaria Los Libertadores, Bogotá.. Cuadernos.info; núm. 30: TEMA CENTRAL: RENOVACIÓN DEL PERIODISMO; 73-82 -
Construction and Validation of the Adolescent Perceived Risks and Benefits of Exposure to Music From Personal Music Players Questionnaire
Abraham, Mónica; Universidad Tecnológica Nacional; Cupani, Marcos; Instituto de Investigaciones Psicológicas del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas y de la Universidad Nacional de Córdoba; Biassoni, Ester Cristina; Universidad Tecnológica Nacional; Azpilicueta, Ana Estefania; Instituto de Investigaciones Psicológicas del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas y de la Universidad Nacional de Córdoba. Psykhe; Volumen 27, Número 2 (2018) -
Research and performance of colonial period Latin American music: Pablo Hernández Balaguer, early music and Revista Musical Chilena
Escudero, Miriam. Revista Musical Chilena; Vol. 67 Núm. 220 (2013): Julio - Diciembre; 76 - 93