Show simple item record

Modelos didácticos en la enseñanza musical: el caso de la escuela española

dc.creatorJorquera Jaramillo, María Cecilia
dc.date2010-01-01
dc.date.accessioned2022-08-23T18:46:47Z
dc.date.available2022-08-23T18:46:47Z
dc.identifierhttps://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/10571
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/204791
dc.descriptionDidactic models in music teaching are described within the framework of the Spanish high school education context. These models are also discussed in analytical terms on the basis of the information supplied by the practice and discourse of eight music teachers along with bibliographic and ethnographic sources. The study is based on scholarly research models proposed by García Pérez (2000) which have been expanded and adapted by the author as pertain to other operational dimensions of the pedagogical work. Models are typified as academic, practical, communicative-playful and complex. They provide teachers with a tool suitable for the analysis and understanding of the events occurring in the classroom as the basis for introducing changes that will improve student learning. Didactic models presented here are a first attempt to create on a provisional basis a systematic and critical view of music teaching.en-US
dc.descriptionA partir del contexto educativo escolar español y sobre la base de fuentes bibliográficas y etnográficas se revisan descriptiva y analíticamente los modelos didácticos que subyacen en la práctica y discurso del magisterio escolar de enseñanza musical, obtenidos a través de entrevistas a ocho maestros. Tal ejercicio se basa en los modelos de investigación escolar propuestos por García Pérez (2000), ampliados y adaptados por la autora atendiendo a otras dimensiones operativas de la labor pedagógica. Así, se caracterizan los modelos académico, práctico, comunicativo lúdico y complejo, proporcionando al docente una herramienta que le pueda permitir analizar y comprender los sucesos del aula, para poder introducir cambios que contribuyan a mejorar el aprendizaje de sus alumnos. Los modelos didácticos expuestos en el presente escrito constituyen una primera aproximación a una visión sistemática y crítica de la enseñanza musical, con carácter provisional.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Arteses-ES
dc.relationhttps://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/10571/10649
dc.sourceRevista Musical Chilena; Vol. 64 Núm. 214 (2010): Julio - Diciembre (Incluye Audio); 52 - 74es-ES
dc.source0717-6252
dc.source0716-2790
dc.subjectdidactic modelsen-US
dc.subjectmusic teachingen-US
dc.subjecthigh school music educationen-US
dc.subjectSpanish music pedagogyen-US
dc.subjectmodelos didácticoses-ES
dc.subjectenseñanza musicales-ES
dc.subjecteducación musical escolares-ES
dc.subjectpedagogía musical españolaes-ES
dc.titleDidactic Models in Music Teaching: the Case of the Spanish Schoolen-US
dc.titleModelos didácticos en la enseñanza musical: el caso de la escuela españolaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record