Libertad de prensa bajo presión: niveles de restricción percibidos por periodistas chilenos y factores influyentes
Press Freedom under Pressure: Restriction Levels Perceived by Chilean Journalists and Influential Factors
Author
SAPIEZYNSKA, EWA; Doctoranda en Ciencias Sociales, Universidad de Chile
LAGOS LIRA, CLAUDIA PAOLA; Programa de Libertad de Expresión y Ciudadanía, Universidad de Chile
CABALÍN QUIJADA, CRISTIÁN; Académico ICEI Universidad de Chile
Abstract
A partir de los resultados de una encuesta, este artículo construye una serie de índices de restricción a la libertad de expresión que perciben los periodistas de los principales medios en Chile. Se descubre que sus niveles son altos; particularmente en el subíndice de restricción por parte de superiores en el lugar de trabajo. Se demuestra, además, que los periodistas con niveles más altos de educación tienden a percibir mayores restricciones a su trabajo. Using survey data, this study proposes a series of indexes of restriction on freedom of expression as perceived by journalists from the principal Chilean media outlets. It finds that restriction levels are high, particularly in the subindex 'restrictions coming from superiors in the workplace’. The study also shows that journalists with higher levels of education tend to perceive that there are more restrictions to their work.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Physical Education in Chile: One Tells the History of the Discipline in the Writings of the First Official Publication of Physical Education Institute of the University of Chile (1934-1962)
Poblete Gálvez, Carolina; Moreno Doña, Alberto; Rivera García, Enrique. Pedagogical Studies; Vol. 40 Núm. 2 (2014); 265-282 -
Desafíos de planificación urbana en la definición de valores patrimoniales en el sur de Chile. Un estudio de caso de Valdivia: Una ciudad de madera en el sur de Chile/Urban planning challenges in the definition of heritage values in southern Chile. A cas
Saelzer, Gerardo; Asuah, Augustine Yaw; Hosni, Jilan; Ruiz-Tagle, Antonio. Urbano; V.22, N.40 (NOV. 2019): MISCELÁNEA; 88 - 107 -
Teaching and learning law and artificial intelligence in Chile: On the minor in Artificial Intelligence and Law at the Universidad Autónoma de Chile
Contreras Vásquez, Pablo; Azuaje Pirela, Michelle; Díaz Fuenzalida, Juan Pablo; Bedecarratz Scholz, Francisco; Bozzo Hauri, Sebastián; Finol González, Daniel. Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho; Vol. 8 Núm. 2 (2021); 281-302