A test of personalization of politics in Chile’s 2009 presidential election
Author
Portales E, Juan Cristóbal; MSc Comunicación Política, London School of Economics and Political Science
Abstract
Personalized politics entails a process where voters` preferences are no longer attached to the preferences of a certain political party. Individuals decide who they will vote for by assessing politicians’ appearance, personal characteristics and nonverbal behaviour instead of arguments and policy-issue standings. Moreover, this personalization is not exclusively related to voters but also dominates the behaviour of politicians and the media. In order to explore such phenomena in more detail, this article uses the 2009 presidential elections in Chile as a case study. A quantitative content analysis of candidates’ press coverage in three major newspapers was conducted in order to determine both the predominant themes behind this personalization trend and the actors causing this personalization. The findings showed clear evidence of a personalization of the political discourse that resulted from the interaction or transaction between voters´ perception of candidates’ personalities, the candidates´ self-reported traits, and how the news media emphasised these traits.Palabras clave: personalización; política; medios de comunicación; votantes; teoría de esquemas; proceso transaccional; Chile; elección presidencial.La personalización de la política se entiende como un proceso donde las preferencias de los votantes se relacionan progresivamente con aspectos como la apariencia, características personales y comportamiento no verbal de los candidatos, desplazando a un segundo plano la afiliación partidaria de los mismos y el debate entorno a programas de gobierno o políticas públicas de relevancia. A objeto de explorar dicho fenómeno, este artículo utiliza como caso de estudio la elección presidencial 2009 en Chile. Junto con ello, y a modo de determinar las temáticas predominantes detrás de dicha tendencia y los actores que la influencian, se condujo un análisis de contenido de la cobertura de los principales candidatos en los tres periódicos de mayor circulación chilenos. Se encontró evidencia clara respecto de una personalización del discurso político propiciado por una interacción entre la percepción que los votantes tienen de la personalidad de los candidatos, los rasgos que los mismos candidatos buscan enfatizar, y la formaen que los medios de comunicación resaltan dichos atributos.Keywords: personalization; politics; media; voters; schema theory; transaction process; Chile; presidential election