Show simple item record

Ethos melancólico: Resistencias y desaceleraciones temporales en cierto cine chileno contemporáneo

dc.creatorTorres Contreras, Alejandro Rodrigo
dc.date2022-07-31
dc.identifierhttp://revistas.academia.cl/index.php/actos/article/view/2303
dc.identifier10.25074/actos.v4i7.2303
dc.descriptionThis article sets out to propose, in an essayistic manner, a point of rupture within the matrix of performance of Real Capitalism through the cinematographic, which can be seen as the configuration of a time other than productive time, invested in the figure of the melancholic, as the one who tensions the psychoanalytic triad of the contemporary neurotic: object, desire and loss. Through the latency or waiting (the art of patience or slothful) that is represented in certain Chilean cinema of the last decade, and which will make of the cinematographic image the portrait of non-desire, where things and objects are the basis of the episteme that constructs the narrative and culture. A horizontal cinema that does not travel to meet a conflict, and remains in the radical exposure of the founding elements of the culture in question, arranged in a mise-en-scène, which, like a baroque base, will function from the surfaces, distancing meaning from its conventional enunciative act and arranging objects as the only depositaries of an episteme capable of reordering the fictionality of meaning itself. We will also review, within this conceptual framework, elements that define concrete cinematographic operations, allowing us to clarify, in an introductory way, the sources of nomination that will serve us to deal with specific phenomena of cinematographic events, within the framework of current Chilean cinema.en-US
dc.descriptionEl presente artículo se propone plantear, de manera ensayística, un punto de quiebre dentro de la matriz de rendimiento del Capitalismo Real (Fisher, 2016), a través de lo cinematográfico, que puede ser visto como la configuración de un tiempo otro al tiempo productivo, investido en la figura del melancólico, como aquel que tensiona la triada psicoanalítica del neurótico contemporáneo: objeto, deseo y pérdida. A través de la latencia o espera (El arte de la paciencia o la acidia) que se representa en cierto cine chileno de la última década, y que hará de la imagen cinematográfica el retrato del no-deseo, ahí donde las cosas y objetos son la base de la episteme que construye el relato y la cultura. Un cine horizontal que no viaja al encuentro de un conflicto, y se mantiene en la exposición radical de los elementos fundantes de la cultura en cuestión, dispuestos en una puesta en escena, que, cual base barroca, funcionará desde las superficies, alejando el sentido de su acto enunciativo convencional y disponiendo los objetos como únicos depositarios de una episteme capaz de reordenar la ficcionalidad del sentido en sí. Revisaremos también, dentro de este marco conceptual, elementos que definan operaciones cinematográficas concretas, permitiendo aclarar, de manera introductoria, las fuentes de nominación que nos servirán para tratar fenómenos puntuales del acontecer cinematográfico, dentro del marco del cine chileno actual.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Academia Humanismo Cristianoes-ES
dc.relationhttp://revistas.academia.cl/index.php/actos/article/view/2303/2428
dc.rightsDerechos de autor 2022 Revista Actoses-ES
dc.sourceRevista Actos; Vol. 4 Núm. 7 (2022): Revista Actos; 89-100es-ES
dc.source2452-4727
dc.source10.25074/actos.v4i7
dc.titleMelancholic ethos: Temporal resistances and decelerations in contemporary certain Chilean cinemaen-US
dc.titleEthos melancólico: Resistencias y desaceleraciones temporales en cierto cine chileno contemporáneoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record