• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Academia de Humanismo Cristiano
  • ACTOS
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Academia de Humanismo Cristiano
  • ACTOS
  • View Item

Approximations between art and science

Aproximaciones entre el Arte y Ciencia

Author
Punín, Maria Gabriela

Cuenca, Roberto Carlos

Maldonado, Luis Roberto

Full text
http://revistas.academia.cl/index.php/actos/article/view/2306
10.25074/actos.v4i7.2306
Abstract
This work represents an approach to show a close relationship between art and science, this through historical, artistic and scientific elements of judgment, its central axis is the bioethics to which both are subject, the insertion of science in art meant a paradigm shift from the use of imagination only, to an objective practice. The study was carried out in a comparative way, taking as an axis the questioning of the scientific method as an absolutist truth, opening new visions, where a free proceeding prevails, in the same way that an artist understands and exercises it, reaching a vision of Everything Goes. The study proposes a close relationship between both branches, reaching the conclusion that from a modern epistemology, science should be seen as art and vice versa. Art and science can generate much closer links with social, political, and ethical perspectives, reinterpreting the understanding of reality.Technology and technoscience are constantly used for the manipulation of living organisms, bringing into discussion discourses of family, art, science and ethics, their application is a debate of current and future importance.
 
Este trabajo representa una aproximación para mostrar una relación estrecha entre el arte y la ciencia, esto a través de elementos de juicio históricos, artísticos y científicos, su eje central es la bioética a la que ambas están sujetas, la inserción de la ciencia en el arte significó un cambio de paradigma, del uso de la imaginación solamente, a una práctica objetiva. El estudio se realizó de manera comparativa, tomando como eje el cuestionamiento del método científico como una verdad absolutista, abriendo  nuevas visiones, en dónde prima un proceder libre, de la misma manera en que un artista lo entiende y ejerce, llegando a una visión de Todo Vale. El estudio plantea una relación estrecha entre ambas ramas llegando a la conclusión de que desde una epistemología moderna la ciencia debería ser vista como arte y viceversa. El arte y la ciencia pueden generar vínculos mucho más cercanos con perspectivas sociales, politicas, y éticas, llegando a reinterpretar la comprensión de la realidad. La tecnología y la tecnociencia se usan constantemente para la manipulación de organismos vivos, entrando en discusión discursos de familia, arte, ciencia  y ética, su aplicación es un debate de importancia actual y futura.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB