PERCEPTION OF HUMANIZED NURSING CARE BY HOSPITALIZED USERS
PERCEPCIÓN DE CUIDADO HUMANIZADO DE ENFERMERÍA DESDE LA PERSPECTIVA DE USUARIOS HOSPITALIZADOS1
Author
Monje V., Pablo
Miranda C., Paulina
Oyarzún G., Jéssica
Seguel P., Fredy
Flores G., Elizabeth
Abstract
Objective: To determine the perception of hospitalized patients in a high complexity hospital regarding the provision of humanized care by nursing professionals and related factors. Methods: Cross-sectional correlational study, a demographical survey and Perception Behavior Scale of Humanized Nursing Care (PCHE), second version cross-culturally adequate for Chile, was applied to a sample of 171 hospitalized patients during 2014. Results: 54.4% of hospitalized patients were female, mean age 56.2 years, and with a mean 6.95 days of hospitalization, admission diagnosis was mostly circulatory system disease (33.9%). 86% of hospitalized patients considered they always receive humane treatment, 11.7% almost always, 1.8% sometimes and 0.6% perceivednever receiving humane treatment. The qualities in the delivery of humanized care by nursing professionals highlighted by patients are related to the category “Qualities of doing”, in other words, patients perceive that the nurses are able to identify their needs, maintain cordiality, show availability when they are required, and are polite educate patients. No statistically significant association between perceived level of humane treatment and sociodemographic variables was found. Conclusion: The nurses in a high complexity hospital respect human dignity by delivering humanized care, mainly due to the way they provide day to day care. This study provides positive feedback to the professional working in the unit, strengthens their performance and motivation for caring. Objetivo: Determinar la percepción que tienen los pacientes hospitalizados en Servicio de Medicina Adulto de un hospital de alta complejidad, del cuidado humanizado que otorgan los profesionales de Enfermería y factores relacionados. Material y métodos: Estudio de corte transversal, correlacional, en una muestra de 171 pacientes hospitalizados en el servicio de medicina, durante el año 2014. Se aplicó una encuesta sociodemográfica y la escala Percepción de Comportamientos de Cuidado Humanizado de Enfermería (PCHE), segunda versión, adecuada transculturalmente a Chile. Resultados: 54,4% de los pacientes hospitalizados fueron de sexo femenino, media de edad de 56,2 años y 6,95 días de hospitalización, diagnóstico de ingreso de la mayoría fue enfermedad del sistema circulatorio (33,9%). El 86% de los pacientes hospitalizados considera que siempre recibe trato humanizado, 11,7% casi siempre, 1,8% algunas veces y un 0,6% nunca percibió un trato humanizado. Las cualidades en la entrega de cuidado humanizado por el profesional de enfermería que destacan los pacientes son las relacionadas a la categoría “Cualidades del hacer”, es decir, perciben que son capaces de identificar sus necesidades, mantienen trato cordial, tienen buena disponibilidad cuando se les requiere y los educan. No existe asociación estadísticamente significativa entre el nivel de percepción de trato humanizado y las variables sociodemográficas. Conclusión: Los/as enfermeros/as de un hospital de alta complejidad respetan la dignidad humana al entregar cuidados humanizados, principalmente por la forma en que proporcionan los cuidados día a día. El estudio permite retroalimentación positiva al profesional que labora en la unidad, fortalecer su desempeño y la motivación para cuidar.