• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Valparaíso
  • Matronería Actual
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Valparaíso
  • Matronería Actual
  • View Item

Critical incidents in Obstetrics and Childcare students of a chilean public University: Exploring their identity

Incidentes críticos en estudiantes de Obstetricia y Puericultura de una Universidad pública chilena: Explorando su identidad

Author
Altamirano Droguett, Janet Elizabeth

Bravo-Corrales, María Belén

Espinosa-Ayala, Carmen Janneth

Plaza-Muñoz, Fernanda Belén

Esmeral-Cruz, María Camila

Díaz-Castro, Hernán Benedicto

Full text
https://revistas.uv.cl/index.php/matroneria/article/view/3186
10.22370/revmat.1.2022.3186
Abstract
Introduction: Critical incidents are unexpected temporal-spatial events that occur in the university classrooms and clinical training centers that unbalance the student´s identity by exceeding their emotional threshold. To deal with them, it is required that the affected evaluate their own resources and consequences, in order to reduce the negative effects of the environment. Objectives: To identify the most recurrent critical incidents and the coping strategies experienced by Obstetrics and Child Care students at a Chilean public university in various educational contexts. Material y Method: A qualitative interpretive study under the principles of grounded theory. 11 students of the career were interviewed via telematics. The inductive coding strategy and the constant comparison method were applied until the theoretical saturation of the emerging categories processed in Atlas.ti was evidenced. Results: 15 critical incidents were recognized, 11 in the classroom and four in clinical training centers, predominating events related to evaluation and personal conflicts with teachers. The coping strategies of negation and evasion were frequent in the participants; reflexive strategies were not investigated. Conclusions: Critical incidents occurred mostly in the classroom in theoretical-practical subjects. Self-protection measures were used for coping, not generating new configurations in the identity of the students. This study supports the need to create spaces for reflective dialogue based on the analysis of critical incidents that provide effective tools to deal with these unexpected events.
 
Introducción: Los incidentes críticos son sucesos inesperados temporo-espaciales ocurridos en las aulas universitarias y campos clínicos que, desequilibran la identidad del estudiante al superar su umbral emocional. Para afrontarlos, se requiere que el afectado evalúe sus propios recursos y consecuencias, a fin de reducir los efectos negativos del entorno. Objetivos: Identificar los incidentes críticos y las estrategias de afrontamiento experimentados por los estudiantes de Obstetricia y Puericultura de una universidad pública chilena más recurrentes en diversos contextos educativos. Material y Método: Estudio cualitativo interpretativo bajo los principios de la teoría fundamentada. Se entrevistaron vía telemática a 11 estudiantes de la carrera. Se aplicó la estrategia de codificación inductiva y el método de comparación constante hasta evidenciar la saturación teórica de las categorías emergentes procesadas en Atlas.ti. Resultados: Se reconocieron 15 incidentes críticos, 11 en las aulas y cuatro en campos clínicos, predominando los sucesos relativos a la evaluación y a los conflictos personales con docentes. Las estrategias de afrontamiento de negación y evasión fueron frecuentes, no pesquisándose estrategias reflexivas. Conclusiones: Los incidentes críticos ocurrieron mayoritariamente en la sala de clases en asignaturas teórico-prácticas. Se utilizaron medidas de autoprotección para su afrontamiento, no generándose nuevas configuraciones en la identidad de los estudiantes. Este estudio sustenta la necesidad de crear espacios de diálogos reflexivos basados en el análisis de incidentes críticos que entreguen herramientas efectivas para afrontar estos sucesos inesperados.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB