• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Literatura
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Literatura
  • View Item

The tradition of the serial novel and the popular novel in Chile (canon and corpus in chilean literature. Nineteenth and twentieth century)

La tradición del folletín y de la novela popular en Chile (cánon y corpus en la narrativa chilena siglos XIX y XX)

Author
Barraza, Eduardo

Full text
https://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/47623
Abstract
Identified as mass literature, subgenre or paraliterature, the serial novel appears located in the periphery of the canon and of the literary criticism. Such subordination encourages examination thas contributes to establish a field of research that makes it possible to categorize the structural features of that type of narrative in Chile. The serial novel is not simply reduced to an “anachronistic narrative” (Herlinghaus 2002) that subordinates a mass audience to “the empire of feelings” (Sarlo 1985) and occasionally to “provoke tears”. In our view, it is a textual constant, which Eco identifies as the "popular novel", that brings into play "a practice of consolation” (Eco 2012), not alien to social, political and utopian questions, nor to the carnivalization or demystification of the genre, as we will examine with regard to La casa de los espíritus (1982) by Isabel Allende and El viaducto (1994) by Darío Oses.
 
Calificado como literatura de masas, subgénero o para-literatura, el folletín aparece situado en la periferia del canon y de la crítica de nuestra literatura. Tal subordinación hace necesario indagaciones que permitan establecer un campo de investigación que contribuya a sistematiza los rasgos estructurales propios de esta narrativa en Chile. El folletín no se reduce simplemente a una “narrativa anacrónica” (Herlinghaus 2002) que somete a un público masivo bajo “el imperio de los sentimientos” (Sarlo 1985) y a variadas ocasiones para “hacer llorar”. A nuestro juicio, se trata de una constante textual -que Eco identifica como "novela popular", que pone en juego “una práctica de la consolación” (2012)– no ajena a cuestiones sociales, políticas y utópicas, ni a la carnavalización o desacralización del género, según examinaremos a propósito de La casa de los espíritus (1982) de Isabel Allende y El viaducto (1994) de Darío Oses.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB