• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Literatura
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Literatura
  • View Item

When music becomes suffering. Games of (dis)affection and identities, transtextuality, anguish and suicide in Diabulus in musica by Espido Freire

Cuando la música se convierte en sufrimiento. Juegos de (des)amor e identidades, transtextualidad, angustia y suicidio en Diabulus in musica de Espido Freire

Author
Rodríguez, Samuel

Full text
https://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/51838
Abstract
Diabulus in musica (2001) by Espido Freire (Bilbao, 1974) offers a “musical hell” where music becomes an object of displeasure and a channel for the Kierkegaardian “sickness unto death”, anguish. In addition to music, Espido Freire develops other transtextual resources as Nordic mythology, the painting Saint Georges and the dragon by Paolo Uccello and the tragicomedy El caballero de Olmedo by Lope de Vega. She plunges us onto a peculiar game of mirrors where nothing is what it seems to be: (dis)affection confuses the fate and the identity of the characters, bound to suffering and, finally, to suicide. In order to explain these aspects, we develop an interdisciplinary methodology, especially through the use of narratological, philosophical and sociological sources.
 
Diabulus in musica (2001) de Espido Freire (Bilbao, 1974) nos brinda un “infierno musical” donde la música se convierte en objeto de displacer y canalización de la “enfermedad mortal” kierkegaardiana, esto es, la angustia. Además de la música, Espido Freire despliega otros recursos transtextuales como la mitología nórdica, el cuadro San Jorge y el dragón de Paolo Uccello y la tragicomedia El caballero de Olmedo de Lope de Vega. También nos sumerge en un peculiar juego de espejos donde nada es lo que parece: el (des)amor confunde el destino y las identidades de los personajes, abocados al sufrimiento y, finalmente, al suicidio. Para explicar estos aspectos, hacemos uso de una metodología multidisciplinar, fundamentalmente a través de fuentes narratológicas, filosóficas y sociológicas.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Provoking at the marketplace: popular territories, queer performance and Brazilian peripheral pop music: territorios populares, performance trans-marica y música pop-periférica brasileña 

    Stoffels, Leandro; Pereira de Sá , Simone. Revista Musical Chilena; Vol. 77 Núm. 240 (2023): Julio - Diciembre; 41-61
  • Listen and be the space: explorando espacio, palabra y música en arquitectura y el discurso arquitectónico: EXPLORANDO ESPAÇO, PALAVRA E MÚSICA NA ARQUITETURA E NO DISCURSO ARQUITETÓNICO 

    Gomes, Renata De Mendonça Espinheira. Revista de Arquitectura; Vol. 29 Núm. 46 (2024); 10-30
  • De la enseñanza profesional del músico: ¿Profesor de música o profesor de instrumento? ¿Música histórica o música contemporánea? ¿Conservación o cambio?. 

    Concha Molinari, Olivia. Revista Musical Chilena; Vol. 53 Núm. 192 (1999): Julio - Diciembre; p.75-77
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB