Show simple item record

Autodidactismo y lectura: una contrapedagogía mistraliana (1928-1954)

dc.creatorBaeza Araya, Adrián
dc.date2019-04-23
dc.date.accessioned2022-09-07T21:55:31Z
dc.date.available2022-09-07T21:55:31Z
dc.identifierhttps://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/53019
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/207994
dc.descriptionThis paper focuses on Gabriela Mistral’s after 1925 thought pedagogic. It is the first time she comes back to Chile from abroad. She then withdraws from teaching and stays in the country until she starts her life as a diplomat. Henceforth, a progressive distance and scepticism from the school as an educational institution starts to develop. She explores two possible answers to this problem. On the one hand, she queries the possibility of unschooling the didactic matrix of the school. On the other, she reflects on the education that autodidacticism provides the non-schooled. For this purpose, this paper takes into consideration the latter approach and the way that it relates to Mistral’s view of the reading process as formation of a reader-as-creator.en-US
dc.descriptionEl artículo aborda el pensamiento pedagógico de Gabriela Mistral posterior a 1925, año en que regresa a Chile, obtiene su jubilación como maestra y se queda hasta que se decide su futuro en el campo de la diplomacia. A partir de entonces, se va produciendo progresivamente un distanciamiento y un escepticismo en sus ideas sobre la función educativa de la escuela. De las dos respuestas pedagógicas que ella desarrolla, la desescolarización de la matriz didáctica de la escuela y la reflexión sobre la formación no escolar provista por el autodidactismo, exploramos esta última a la luz de su relación con la forma en que Mistral concibió la lectura en términos de formación de un lector-creador.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/epub+zip
dc.formatapplication/xml
dc.formataudio/mpeg
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Filosofía y Humanidadeses-ES
dc.relationhttps://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/53019/55598
dc.relationhttps://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/53019/55841
dc.relationhttps://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/53019/57147
dc.relationhttps://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/53019/58256
dc.rightsDerechos de autor 2019 Revista Chilena de Literaturaes-ES
dc.sourceRevista Chilena de Literatura; No. 99 (2019): abril; pp. 177-202en-US
dc.sourceRevista Chilena de Literatura; Núm. 99 (2019): abril; pp. 177-202es-ES
dc.sourceRevista Chilena de Literatura; n. 99 (2019): abril; pp. 177-202pt-BR
dc.source0718-2295
dc.source0048-7651
dc.subjectMistralen-US
dc.subjectpedagogyen-US
dc.subjectschoolen-US
dc.subjectautodidacten-US
dc.subjectreadingen-US
dc.subjectMistrales-ES
dc.subjectPedagogíaes-ES
dc.subjectEscuelaes-ES
dc.subjectAutodidactismoes-ES
dc.subjectLecturaes-ES
dc.titleAutodidacticism and reading: a Mistralian counterpedagogy (1928-1954)en-US
dc.titleAutodidactismo y lectura: una contrapedagogía mistraliana (1928-1954)es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record