Teaching and rhetoric
Enseñanza y retórica
Author
Garayalde, Nicolás
Abstract
This article is presented as a continuation, forty years later, of the analysis that Gérard Genette developed in “Rhétorique et enseignement” (1966), where he investigated the passage from rhetoric to literary history that occurred at the beginning of the 20th century in the teaching of literature. To develop this task, we will first analyze the correspondence between the transformations that have taken place in the field of “literary studies” and those that we can observe in the field of literature teaching. This work will allow us to notice, from the 70’s and the rise of literary theory, a return of rhetoric. But a new rhetoric: not the traditional one of persuasion but the deployment of a rhetoric linked to deconstruction and “interventionist criticism”. Este artículo se presenta como una continuación, cuarenta años después, del análisis que Gérard Genette desarrolló en “Rhétorique et enseignement” (1966), donde investigó el pasaje de la retórica a la historia literaria que se produjo a principios del siglo XX en el campo de la enseñanza de la literatura. Para desarrollar esta tarea, analizaremos primero la correspondencia entre las transformaciones que se han operado en el campo de los “estudios literarios” y las que podemos observar en el campo de la enseñanza de la literatura. Este trabajo nos permitirá advertir, a partir de la década del 70 y del auge de la teoría literaria, un retorno de la retórica. Pero una nueva retórica: no aquella tradicional de la persuasión sino el despliegue de una retórica ligada a la deconstrucción y a la “crítica intervencionista”.