Waiting time. The chronotope of ‘Tetralogy of The four seasons’ by Leonardo Padura
Tiempo de espera. El cronotopo de Tetralogía de las Cuatro Estaciones de Leonardo Padura
Author
Garí Barceló, Bernat
Abstract
The purpose of this article is to think about the suppression of linear time in ‘Tetralogy of the Four Seasons’ by Leonardo Padura, in the light of notions such as ‘chronotope’ and ‘ouroboros’. The first of the neo-crime novels by Padura gathered in the above-mentioned tetralogy, are not adjusted to the archetypal, sequential chronological sequence of the classic crime and noir novel genre. On the contrary, they participate in the tension between the circular succession of history and the utopian disillusionment of a detective who pins his scant hopes on the future. The overlap of these times, in a skilfully worked narrative, allows the plotting of interpretative lines from which it will be possible to characterise the neo-crime style of Padura. El objetivo de este artículo es reflexionar la supresión del tiempo lineal en Tetralogía de las Cuatro Estaciones de Leonardo Padura a la luz de nociones como ‘cronotopo’ y ‘uróboros’. Las primeras novelas neopoliciales de Padura, reunidas en dicha tetralogía, no se ajustan a la secuencia cronológica arquetípica del policial clásico y la novela negra –el cronotopo de seguimiento–, sino que participan de una tensión entre la sucesión circular de la historia y el desencanto utópico de un detective que funda sus escasas esperanzas en el porvenir. La imbricación de dichos tiempos, bien trabajados narrativamente, permite trazar algunas líneas interpretativas desde las que será posible caracterizar el neopolicial de Padura.