Breakthrough in perspective: texts, pretexts, contexts
La brecha en perspectiva: textos, pretextos, contextos
Author
Kottow, Andrea
Traverso, Ana
Abstract
Regarding Mercedes Valdivieso’s La Brecha breakthrough (1961) as the first Latin American feminist novel is certainly a valid critique. But we know that the “questionable” first moment in a novel in which a divorce is filed and abortion, and the economic freedom of women through female labor are advocated, is sustained upon a complex weave of discourses that had already been articulated previously. More than discussing existing criticism, we are interested in reconstructing the genealogical weave that makes the reading of La brecha as a feminist novel possible, revisiting selected texts written during the first half of the twentieth century in Chile including Augusto D’Halmar’s Juana Lucero (1902), Delie Rouge’s Los fracasados (1922), and Brunet’s María Nadie (1957), among others, in addition to several contemporary texts to Valdivieso’s novel. La consideración de La brecha (1961) de Mercedes Valdivieso como la primera novela feminista latinoamericana es, ciertamente, mérito de la crítica. Pero sabemos que el “dudoso” primer momento en que en una novela se demanda el divorcio, se reivindica el aborto y la libertad económica de la mujer mediante el trabajo femenino, se sostiene sobre una trama compleja de discursos que ya habían sido enunciados antes. Más que discutir la afirmación de la crítica, nos interesa armar la trama genealógica que posibilita leer La brecha como una novela feminista, revisando algunos textos escritos durante la primera mitad del siglo XX en Chile, como Juana Lucero (1902) de Augusto D’Halmar, Los fracasados (1922) de Delie Rouge, María Nadie (1957) de Marta Brunet, entre otros, además de algunos textos contemporáneos y posteriores a la novela de Valdivieso.